Det är spännande tider för den som vill veta hur svenskar använder medier. SOM-institutet har släppt boken I framtidens skugga som redovisar resultatet av 2011 års SOM-undersökning. Varje år försöker den skaffa sig en bild av svenskarnas vanor, beteenden, åsikter och värderingar – också när det gäller medier.
I boken berättar forskarna att allt fler, men fortfarande en liten del av svenskarna, står utanför ”nyhetsvärlden” – åtminstone de traditionella medierna som morgontidningar på papper och riksnyheter i tv och radio. Det går också att läsa om förtroendet för radiosändningar i FM och via nätet. Sveriges Radio har som bekant mycket högt förtroende.
Kapitel som är intressanta ur mediesynpunkt:
Kultur, livsstil och konsumtion:
Nyheter och journalistik:
- Allt fler står utanför nyhetsvärlden (PDF)
- Läsare som medskapare av medieinnehåll (PDF)
- Programpreferenser och den svenska tv-nyhetspubliken (PDF)
- Radio – kanaler, plattformar och förtroende (PDF)
Medier och plattformar:
- Public service i radio och tv – en politisk fråga? (PDF)
- Presstödet och tidningsläsningen (PDF)
- Kvällspressen ur ett 360o-persektiv i olika generationer (PDF)
- Mobilanvändning och nya medier (PDF)
- Användning av mobilen för information och kommunikation (PDF)
Relaterat:
Nyligen släppte också JMG spännande fakta från sin undersökning Journalist ’11, där strålkastarljuset var riktat mot journalisterna själva. Här kan du läsa Mediemänniskans kommenterar kring de siffrorna:
- Journalister! Här har ni rätt – och här har ni fel – om sociala medier
- Är den digitala klyftan en svaghet eller styrka för journalistkåren?
(MM)