tisdag 15 juni, 2021

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Nyhetsförmedlare måste använda målarduken


Utnyttjar verkligen vi journalister alla möjligheter som vi har, när vi presenterar nyheterna? Eller är vi fast i gamla hjulspår? Trots att vi i dag kan bygga nyhetssajter och appar precis som vi vill, ser de flesta ut på exakt samma sätt och imiterar fortfarande papperstidningen. På World Editors Forum i Wien i förra veckan diskuterades hur medierna kan släppa lös sin fantasi.

– Det är precis som om vi har fått en helt ny målarduk med hela paletten av färger och så målar vi bara i grått, sa Politifacts grundare Bill Adair i lördags, enligt journalism.co.uk.

Han har rätt. Jag har länge funderat över (vilket jag kommer att blogga om längre fram) varför ingen nyhetsredaktion på allvar använder sig av alla möjligheter som plattformarna erbjuder. Vi borde arbeta tätt tillsammans med programmerare och webbdesigners för att förklara nyheterna på det bästa sättet hela tiden. Det går inte att utveckla en ny version av en sajt vart tionde år – den måste hela tiden utvecklas, kanske till och med byggas om till varje stor nyhet för att visa journalistiken på det bästa sättet, just då.

Höll händer på sajten

Ett aktuellt exempel är Utöya-massakern i Norge. Plötligt försvann reklamen från sajterna, nyheterna vågade ta plats över hela sidans bredd och speciella funktioner utvecklades. Norska kvällstidningen VG gjorde det möjligt för läsarna att hålla händer, som du kanske minns.

– Många av oss slavar under våra content management systems, som i sin tur slavar under det gamla sätt som vi publicerar, sa Bill Adair.

– Vi måste tänka längre än så.

Kan Ajour bryta traditionen?

I dag öppnar den svenska sajten Ajour.se med flera namnkunniga sociala medier-profiler i redaktionen. Sajten kan komma att vara ”en sajt som kommer att utmana sätten vi gör journalistik”, enligt Emanuel Karlsten som är en av sajtens grundare. Det blir helt klart intressant att se vad mediamänniskor som kan hantera sociala medier och dialog kan göra med målarduken.

Spelen flyttar in på nyhetsplats

Det brännheta ämnet på flera mediekonferenser, exempelvis Swedish Social Web Camp utanför Karlskrona, är att använda element från dataspel till att locka läsare, besökare, publik. Poängsystem, utmaningar, uppdrag och gömda skatter ska göra det roligare att vistas på en sajt och ta del av innehållet. Också nyheter.

Pulitzer-prisade Politifact.com har ett intressant exempel, som mäter givna löften av USA:s toppolitiker.

Bobby Scheizer, en av författarna till boken Newsgames: Journalism at play, har en blogg som ger flera exempel på hur små spel kan förklara verkligheten.

Fördjupning

Lyssna på vad Bobby Scheizer har att säga här:

Bobby Schweizer, co-author of Newsgames by journalismnews. Uploaded with VeriCorder Apps Suite

Mer om hur nyhetssajter kan byggas upp:

The Guardian inspireras av lokaltidningen Norran

Rutnät och prioriteringar: En jämförelse av nyhetssajter

Google släpper taggen ”standout” som låter dig skryta om din journalistik

Nyhetsankaret som ”hänger” med sina tittare i direktsändning via Google Plus

Kommentarer:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *