fredag 22 oktober, 2021

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Försiktiga skisser på nya Aftonbladet.se

Sveriges nyhetsjätte på nätet – Aftonbladet – ska göra om. Vilka djärva grepp tänker sajten ta till för att omvälva sättet vi tar till oss nyheter? Knappt några, visar det sig när man tittar på de första skisserna. Och det är smart.

Sydsvenskan byggde en sajt som inte liknade något annat på den svenska arenan. Nyheter 24 bygger på ett lapptäcke av bilder. När Aftonbladet gör om är det nog många läsare som har lite ont i magen: Kommer sajten att göras om för mycket?

Publiken tenderar att vara traditionell och vilja ha det som man alltid haft det. En svensk traditionell nyhetssajt radar nyhetsrubrikerna uppifrån och ner i ett flöde som har en stark hierarki. Den översta nyheten är antingen störst eller nyast, beroende på vilken prioritering som sajten har valt.

Går försiktigt fram

När Aftonbladet gör om tar man varliga steg, även om designen först kan tyckas vara annorlunda. Det mest intressanta tycker jag är att ingen av skisserna frångår principen om att nyheterna ska presenteras i ett lodrätt flöde på ettan. Det är skönt, för i kraft av sitt läsarantal, är Aftonbladet en trendsättare. Hade sajten plötsligt byggt på ett rutnät av textintensiva smånotiser, som internationella jättar som Guardian eller New York Times, hade fler följt efter.

Se skisserna på nya Aftonbladet.se här

Läs också:

Borde nyhetssajter se ut som papperstidningar?

Rutnät och prioriteringar – en jämförelse av stora nyhetssajter

Så kunde Ajour.se ha sett ut

Så har DN.se sett ut från 1996 till 2011

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

Kommentarer:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *