måndag 18 oktober, 2021

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Newsweek blir enbart digital – slopar print

I december läggs Newsweeks pappersupplaga ner. Nu ska tidningen satsa på en digital utgåva på egna ben. Samtidigt minskas antalet journalister.

På nätet sitter Newsweek i dag ihop med The Daily Beast, som tidningen nu ska frigöra sig ifrån och få online-titeln Newsweek Global.

– The Daily Beast drar nu mer än 15 miljoner unika besökare varje månad, vilket är en 70-procentig ökning bara det senaste året – en rejäl portion av den trafiken kommer varje vecka från Newsweeks starka orginaljournalistik, säger Newsweeks chefredaktör Tina Brown i ett uttalande på sajten.

Färre journalister

Enligt John Morton, som specialiserat sig på att analysera pappersutgåvor, kommer trenden – att gå över från print till webb – att fortsätta. I en bandad intervju hos Wall Street Journal säger han att det däremot inte är troligt att Newsweek försvinner helt:

– Så länge de kan attrahera läsare online, i större antal, så kommer de att fortsätta.

Samtidigt varnar han för att Newsweek kommer att känna av att färre personer arbetar med journalistiken, eftersom neddragningen innebär en minskad personalstyrka.

På lång sikt tror han att även stora namn som Newsweeks storebror Time helt kommer att gå över till digitalt:

– Antagligen till slut, säger han till WSJ.

Noll chanser

Reuters kommentator Felix Salmon sticker ut hakan och tycker att det hade varit bättre att lägga ner Newsweek helt – och helt enkelt gå vidare:

– Chanserna att Newsweek kommer att lyckas som en enbart digital prenumerations-baserad publikation är exakt noll, skriver han i sin kolumn på Reuters sajt.

Han tror att tidningen nu kommer att vara en belastning och en distraktion för ägarna, som borde satsa på något nytt.

Bildextra:

Hos Buzzfeed kan du se 80 år av Newsweeks berömda förstasidor

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

 

Kommentarer:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *