måndag 18 oktober, 2021

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Att bara ha ett kommentarsfält räcker inte

Vad är skillnaden mellan djupt engagerade läsare och ytligt engagerade besökare? De flesta nyhetssajter bjuder i dag in till interaktion, som möjligheter att kommentera nyheter och skicka in material. Men räcker det? Nej, inte om man vill väcka ett djupare engagemang hos de som konsumerar journalistiken.

Åtminstone inte enligt Jim Brady, chefredaktör för Journal Register Company, en mediejätte inriktad på lokala nyheter i USA. Under årets World Editors Forum i Wien nu i oktober gav han några råd på uppmaning av journalism.co.uk.

Enligt Jim Brady ger obesvarade kommentarer under artiklar bara ytligt engagerade läsare.

– Du är inte engagerande på riktigt, utan ger dem (läsarna) bara en plattform där de kan prata med varandra, säger han till sajten.

Andra exempel är fototävlingar och möjligheter att dela artiklar med olika knappar på nyhetssajten. Det låter läsarna distribuera materialet själva, men något direkt engagemang uppstår inte.

Ett djupt engagemang bland läsarkretsen vinner man bara genom att faktiskt spendera riktig tid med läsarna eller webbesökarna. Några exempel:

  • Öppna redaktioner som delar med sig av vad de gör – exempelvis berättar vilka grejer som reportrarna arbetar med för tillfället
  • Bjud in till evenemang för att träffa publiken
  • Använd och presentera läsarnas material på ett genomtänkt sätt

Efter att ha läst om Jim Bradys tips lägger jag också till det här indirekta exemplet:

  • Svara på kommentarer och delta själv i diskussionen under artiklarna

Har du fler exempel på hur läsarens engagemang kan bli djupare? Skriv en kommentar, jag lovar att svara…

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

Kommentarer:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *