måndag 18 oktober, 2021

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Intressant om finska Sanomas strategier

Går det att få webben lönsam? Går det att få tidningar att gå runt? Det märks att ordet ”betalvägg” är stekhett just nu i branschtidningarna. Publicister kastar sig över artiklarna i hopp om att hitta den där guldnyckeln som ska få alla bitar att falla på plats. Tyvärr kämpar många i motvind och webbsatsningarna bär ofta, som bäst, upp sig själva. Finska Sanoma-koncernen har lyckats få 16 procent av vinsterna från digitala medier.

Amerikanska Nieman Journalism Lab har skrivit en intressant artikel om Sanoma i en serie där bland annat Schibsted kommer att ingå.

Sanoma har bland annat lyckats få människor att betala för de digitala tjänsterna, även om de är tidningsprenumeranter. Ofta följer betaltjänsterna på nätet med på köpet när du prenumererar på en tidning i andra länder. Men 33 procent av alla som prenumererar på tidningen Helsingin Sanomat har nappat på erbjudandet att betala extra för online-innehåll.

Läs artikeln på Nieman Journalism Lab här

 

Kommentarer:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *