söndag 25 juli, 2021

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Förstasida i binär kod sågas av IT-strateg

Den schweiziska tidningen Neue Zürcher Zeitung bytte nyligen ut all text på sin förstasida i papperstidningen mot binär kod. Påhittet var ett sätt att marknadsföra den nya webbupplagan, men IT-konsulten och -strategen Henrik von Vogelsang drar ner byxorna på PR-trickets budskap.

Förstasidan med binär kod (bild) kunde få sitt facit om läsaren loggade in på tidningens sajt. Där fanns ettan, fast nu med vanliga bokstäver. Neue Zürcher Zeitung ville få uppmärksamhet kring sin nya sajt och fick en hel del respons i internationell teknikpress och i sociala medier.

”Oåtkomlig” etta

Henrik von Vogelsang skriver på sin blogg att det ur marknadsföringsperspektiv kan se ut som en succé vid första anblicken, men att tidningen istället lyckades föra ut fel budskap:

”I dag gör vi förstasidan oåtkomlig för dig, bara för att få din uppmärksamhet.

Vi förstår oss inte på digitalt. Vi tror att det fortfarande handlar om siffror, inte människor.

Vi förstår inte att innehållet är mer viktigt än hur det levereras.”

Får svar av tidningen

Han menar att tidningen bara fått uppmärksamhet ett kort ögonblick, men att publiken kommer att se det som ett billigt reklamtrick:

– I tider när tidningar över hela världen kämpar för att hitta en ny affärsmodell, något som inte enbart baseras på annonsförsäljning, så är jag förvånad över att se det här ställningstagandet, skriver von Vogelsang.

Intressant att notera är den följande ordväxlingen med tidningens representant i bloggens kommentarsfält.

Vad säger du? Var PR-tricket lyckat eller mossigt? Skriv en kommentar här nedanför.

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

Kommentarer:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *