måndag 18 oktober, 2021

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Utmaning 3: Journalistikens affärsmodell

I en serie blogginlägg identifierar Mediemänniskan fem utmaningar för journalistiken, i slumpvald ordning. Vilka utmaningar ser du? Kommentera gärna!

En av de mest uppenbara och mest diskuterade utmaningarna för journalistiken är affären. Hur blir det pengar av journalistik? Hur kan journalistik försörja den som arbetar med det? När de klassiska mediekanalerna får konkurrens av andra informationsflöden har det blivit svårare.

Alla som arbetar med journalistik funderar då och då över tidningsdöden, anspråkslösa webbsiffror eller ett sjunkande radiolyssnande. Alltihop hänger samman med att det är svårt att ta betalt för journalistiskt innehåll.

I debatten har jag snappat upp några huvudskäl:

  • Informationsfloden öser över publiken. Nya konkurrenter slår mot varandra och mot andra medieslag. Tv konkurrerar med tidningar, webben konkurrerar med tv, musikdatabaser med radio.
  • Svenska medier tog inte betalt för journalistiken på nätet i begynnelsen. Nu är det svårt att backa och de betalväggar som byggs upp är inga givna lösningar.
  • Journalisterna presenterar liknande innehåll. Har vi hört nyheter på en arena vill vi inte höra dem på tre andra, än mindre betala för det.
  • Medierna är inte längre ensamma på banan och deras trovärdighet har minskat. Nu blir de ifrågasatta och publiken är inte längre lika intresserad av att höra på en monolog. Nu vill publiken delaktig, vara medproducent och en del i en dialog.

Hade jag haft en universallösning på problemet med journalistikens generellt sett dåliga lönsamhet hade bloggens besökssiffror varit ännu högre än de är i dag. Men jag kan komma med några teorier som jag tror på:

1. Kvalitet säljer

Här gäller det att tänka på kvalitetsbegreppet ur publikens perspektiv. Vad önskar publiken mest – vilka nyheter är publiken intresserad av att få? Receptet: Originaljournalistik som inte går att få någon annanstans och som publiken behöver eller verkligen vill ha.

2. Det etablerade huvudmediet vinner

Störst går först och blir ännu större. Lyckas din redaktion etablera sig som ”ortens huvudsakliga förmedlare av nyheter” så är det lättare att göra affär än om du är en av de mediokra konkurrenterna. Försök vara bäst, där det händer, direkt och på tå.

3. Nischat innehåll är eftertraktat

Oavsett om det är riktigt lokal journalistik, nyheter om hästar eller det mest heltäckande materialet om vattenrugby – den intresserade publiken kommer att sukta efter materialet. En nischpublik kanske också är lättare att hålla koll på, mäta och tilltala än om du riktar dig till ”alla”.

Vad ser du för möjligheter att få journalistiken att bli en bra affär? Hur ska journalisterna tänka om? Skriv en kommentar här nedanför!

Tidigare utmaningar:

Utmaning 1: Trovärdig journalistik når inte störst publik

Utmaning 2: Publiken värjer sig mot jobbiga problem

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

Kommentarer:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *