måndag 18 oktober, 2021

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Sommartorka – symtomet av ett vinterproblem

Tema: nyhetstorka | Uppstår sommartorka bör redaktionen eller journalisten själv fundera på vilka källor man har. Hårt men sant. Lutar man sig mot administrativa myndighetsnyheter blir det förstås ekande tomt när sommaren kommer.

Förr avstannade även pr-byråernas pressmeddelanden när semesterveckorna slog till – men i dag har många kommunikatörer förstått att de under sommaren har chans att slå igenom med budskap som i normala fall inte hade väckt uppmärksamhet.

Därav en hel rad märkliga undersökningar om hur ”svenskarna” kokar ägg, målar om huset, grillar i båten och tycker om att bo på hotell. Pendeln svänger dock tillbaka, gissar jag. När pressmeddelandena blir för tillräckligt tunna ratar journalisterna den källan helt.

4 tips

Nyhetstorkan sommartid är ett symtom på dålig fantasi, om man ser på det krasst.

Här är därför några journalisttips:

  • Hitta andra regelbundna källor än myndigheter, organisationer och företag. Exempelvis nyckelpersoner på en ort du bevakar. Dock måste du ta initiativ till kollarna, inte bara vänta på tips.
  • Hamstra idéer och uppslag.
  • Håll spånarmöten eller spåna själv kring ämnesområden som exempelvis miljö, språk, ekonomi, skola, it, småföretag, skog, narkotika och så vidare. Idéer föder idéer.
  • Kolla vad ni rapporterade om för ett halvår sedan. Gör uppföljningar!

Kommentarer:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *