söndag 25 juli, 2021

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

I Kina blomstrar inhemska sociala medier

Den kinesiska censuren får utländska bolag att vända i dörren. Samtidigt ger det möjlighet för kinesiska internetföretag att blomstra. Ett exempel är den ledande kinesiska mikrobloggtjänsten Sina Weibo (新浪微博) , med över 140 miljoner registrerade användare.

Kinas 500 miljoner internetanvändare surfar under speciella omständigheter. Varken Facebook, Youtube eller Twitter går att komma åt i den censurerade version av internet som den kinesiska regeringen tillåter. Det ger Kinas sociala medier en möjlighet att utvecklas parallellt med omvärldens.

Sajten Sina går att jämföra med MSN, en portal med nyheter, sport, nöje och en populär mejltjänst. Sina har också en tjänst för mikrobloggar som i stort liknar Twitter. Den kallas Weibo, vilket betyder ”mikroblogg” på kinesiska.

Sina Weibo underkastar sig de kinesiska lagarna och arbetar med självcensur. Ett exempel är när sajten plockades ner under en omfattande demonstration som organiserats via sociala medier.

Enligt flera teknikbloggar är Sina Weibo bättre i sina funktioner än Twitter. Den kinesiska sajten tar också upp kampen med sin amerikanska konkurrent. Nyligen släpptes appar som gör det lättare att mikroblogga på Sina Weibo på engelska.

Här är några exempel på funktioner som Twitter saknar:

  • Det är smidigt att ladda upp bilder och video på Sina Weibo.
  • En nyhetssida som samlar populära ämnen och diskussioner från mikrobloggen på ett överskådligt sätt. Att jämföra med hur populära paper.li fungerar, med skillnaden att Sina Weibos inbyggda funktion uppdateras i realtid.
  • Du kan kommentera en speciell tweet, vilket gör det lättare att följa diskussioner.
  • Möjligheten att lägga till en egen kommentar när du retweetar.

I en färsk intervju med CNN säger Sina Weibos vd Charles Chao att Kina blir öppnare, mer transparent och att människor har frihet att uttrycka sig på Sina Weibo.

— I alla samhällen finns det någon form av censur, säger Charles Chao till CNN.

När CNN:s reporter ställer frågor om censuren ser Charles Chao besvärad ut.

— Det här är vad som är vanligt med västerländska journalister – det här är det enda ämne ni är intresserade av, säger han och menar att det är ett bevis för hur västerländska värderingar också styr debatten som ett slags censur.

Charles Chao har själv 165 000 följare på Sina Weibo, eller ”fans” som det kallas på den kinesiska sajten.

Många kinesiska superstjärnor använder Sina Weibo för att mikroblogga. Ett exempel är skådespelerskan Yao Chen. Hon har över 10 miljoner fans på Sina Weibo, att jämföra med Lady Gagas 12 miljoner följare på Twitter. Flera amerikanska kändisar och artister finns också på Sina Weibo för att hålla kontakt med den kinesiska publiken. Att locka till sig kändisar och makthavare är viktigt för den kinesiska mikrobloggen, enligt vd:n Charles Chao. Till CNN säger han:

— Det handlar inte bara om hur många användare man har, utan också hur man får dem att bli engagerade. […] Ett exempel är att våra besökare spenderar mer tid på vår tjänst än användarna gör på Twitter.

Länkar:

Sina – ett ”kinesiskt MSN” som också har en portal på engelska

Sina Weibo – den kinesiska mikrobloggtjänsten

Tencent Weibo – en av Sina Weibos kinesiska konkurrenter

Överkurs: En 20-sidig presentation av Sina Weibo och dess funktioner (engelska)

Kommentarer:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *