måndag 18 oktober, 2021

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Få klickar på reklam på nätet

Nästan alla bannerkampanjer på nätet blir inte klickade. Enligt en undersökning från Comscore svarar 84 procent att de aldrig skulle klicka på en banner.

Detta enligt en artikel av Peter Platt som visar hur lite webbesökarna faktiskt engagerar sig i reklamen. Enligt Peter Platt betyder inte det att reklamen är värdelös – många kan ändå se annonsen och känna igen varumärket, trots att de inte klickar på den. Han skriver:

Att förvänta sig klick på en bannerkampanj är som att förvänta sig att en tidningsläsare ska riva ut annonsen från tidningen, sedan plötsligt rusa iväg för att köpa din produkt.

Peter Platt skriver också att kostnad-per-klick-kampanjer riktar sig mot de som klickar på banners, snarare än mot målgruppen. Det här är nog något som många webbannonsörer inte har greppat. Flera annonser på nätet tycks vara inriktade på att man ska klicka på dem för att få veta vad de handlar om.

Jag tror att pedagogik är mycket underskattat i reklam, speciellt i dag när bruset är så stort. Att vara subtil och försöka väcka nyfikenhet med något kryptiskt budskap kanske fungerade förr, men nu rycker människor på axlarna. Det gäller också namn på företag, slogans, webbadresser och reklam på företagsbilar. Att bygga upp ett varumärke från grunden är jättesvårt om inte namnet direkt talar om vad det är. För ett litet företag är Byggarlasse ett bättre namn än NCC.

 

 

Kommentarer:

  1. Det finns annonser som är rena lögner också, t.ex. de påstår att din dator är långsam och man ska installera ett program, åtal borde vara möjligt.

    En annan använder annonsblockerare, adblock + noscript + flashblock så att alla irriterande annonser försvinner.

  2. Det finns så mycket reklam på internet, det finns ännu mera rena bedrägerier, det är för enkelt att man bara ska kunna bli intvingad att betala en räkning bara för att man klickar på en länk kan också vara en bidragande anledning till att folk rycker på axeln och struntar i reklamen.

    Ändra lagarna kring ingångna avtal via internet och fler skulle våga klicka för mera information. Det måste mer än att bara klicka på en länk, bocka för en ruta och sedan bli påtvingad att betala, man har inget skrivet avtal, ingångna avtal kan inte bevisas vid vad som stod och inte stod, webb-läsaren kan snabbt ändra innehåll. Lagen måste ändras så att ett e-mail skickas och man måste skicka ett svar tillbaka, företagen själva förlorar tilltro på reklam via internet tackvare alla bedrägerier. Ändra även lagen angående abonneman att detta måste tydligt anges.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *