söndag 25 juli, 2021

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Därför är jag en snuttifierings-propagandist

Det kom krypande men nu har det slagit ut i full blom. Jag kan komma ut ur garderoben. Jag älskar att snuttifiera, förkorta, krympa, förenkla. Jag hör ofta mediamänniskor som vill hetsa mot det korta, som säger att redaktionerna i dag bara återspeglar verkligheten i telegramform, utan problematisering eller fördjupning. Här kommer sex punkter till snuttens försvar.

Långt mer än hälften av alla journaliststudenter som jag träffar säger att de drömmer om att breda ut sig, göra en dokumentär och verkligen ha tid till kvalitet. Nästan ingen säger att de vill jobba med snabba nyheter, att förklara vad som händer i världen för den stressade morsan på en minut.

Kanske har vi fel fokus på det korta. Att välja bort behöver inte innebära att det som finns kvar är slarvigt presenterat.

Det här skulle jag vilja spika upp på porten till anti-snuttifierarnas tempel:

1. Kort behöver inte vara grunt

En kort text kan till exempel innehålla jättemycket fakta. Den kan förstås också innehålla en massa utfyllnad. Här gäller det att välja och skriva om så att många viktiga saker kommer med. Publiken som efterfrågar kort material är inte korkad utan kanske prioriterar sin tid mer effektivt. Se det som en utmaning att uppdatera en person med en djup bakgrund, fast på kort tid.

2. Fördjupa där det behövs

Alla nyheter behöver inte fördjupas. Bakgrunden är kanske inte så viktig att publiken orkar med den. Ska en ny cykelväg byggas är det beslutet, inte planprocessen, som är viktigast för den som cyklar till jobbet. Andra nyheter kräver däremot mer fördjupning, men jag tror att även den fördjupade storyn kan delas upp i stycken och göras mer lättillgänglig.

3. En förutsättning för att få spridning

Det här argumentet har du hört förut. Vi journalister konkurrerar med så många fler i dag och de flesta ögnar bara igenom rubrik och ingress.

4. Människan är begränsad

Precis som i skolan kan vi bara ta in en viss mängd material innan vi börjar dagdrömma. Är du inte bland de absolut mest inblandade i en nyhet krävs det nästan att reportern har hittat liv på en annan planet för att du ska orka hålla kvar koncentrationen på tv:n eller radion i över 1 minut och 30 sekunder.

5. Att korta är svårt

Det ska gudarna veta. Men det ska väl inte vara ett hinder om publikens bästa är framför ögonen.

6. Tvingar fram essensen

Att korta i berättelsen kan hjälpa journalisten att hitta den verkliga kärnan i nyheten. Vad är egentligen grejen? Det kan också göra att nyheten får ett större genomslag eftersom också publiken förstår vad som har hänt.

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

Kommentarer:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *