torsdag 21 oktober, 2021

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Så spred sig nyheten om kaninkött i svenska medier


Fallstudie: En forskare på SLU gick ut med att kaninkött vore mer klimatsmart än att äta kor. Mediemänniskan har kartlagt hur nyheten spridit sig genom svenska nyhetssajter.

Är det bra eller dåligt att all svensk media samlas runt samma nyhetsagenda? När är det berättigat? Är det ett problem för mångfalden? Skriv gärna en kommentar här nedanför om dina åsikter.

Nyheten om det klimatsmarta kaninköttet är inte unik. Det här skulle kunna handla om vad som helst. Tjuvar som använder Facebook för att hitta offer, att Ranelid gjorde succé i Melodifestivalen eller någon annan nyhet som sprids genom landet.

Kaninstoryn är heller inte en av de största. Det finns andra exempel som förstås dominerat alla svenska medier på ett mer omfattande sätt. Estelles födelse, till exempel. Men kaninnyheten visar hur en nationell ”snackis” fångas upp av nästan alla.

Gemensam agenda

Själv har jag läst och hört nyheten om kaninköttet från ett tiotal olika källor den här veckan, utan att aktivt söka efter den. Nu är inte jag representativ för vanliga mediekonsumenter, men det kan finnas en risk att publiken blir utmattad om olika källor inte har sina egna agendor.

Det är måndagen den 20 februari 2012 som nyheten om kaninköttet dyker upp för första gången. Därefter skuttar krabaterna, från artikel till artikel under mer än en vecka:

Måndag

01:30

Sydsvenskan: Forskare: Mer kanin på tallriken

Nyheten sprids via TT till bland annat Västerbottenskuriren, Hela Gotland, Skånskan, Norrköpings Tidningar, Svenska Dagbladet, DN, Aftonbladet, GP, Borås Tidning, Eskilstunakuriren, Dagen, Laholms tidning, Norra Skåne, UNT, Allehanda.se, Kristianstadsbladet, Östgöta-Correspondenten, Västervikstidningen, BLT-Sydöstran, Piteåtidningen, Dagbladet, Norrbottenskuriren, Länstidningen, Arbetarbladet, Vasabladet och Österbottens tidning.

06.30

Sydsvenskan släpper sina sidovinklar: ”Jag tror det blir tufft att marknadsföra kaniner” och ”Onödigt att vi importerar kaninkött”

11:04

P4 Extra, Sveriges största radioprogram, ställer frågan Kanin på tallriken? på sin webb.

11:51

Svenska Yle: Svensk forskare: Ät mer kanin

12:23

P4 Blekinge: ”Vi skulle kunna äta kaninkött”

13:25

Ekot: Forskare vill se mer kaninkött på svenska tallrikar


GP publicerar en ledare som kopplar kaninköttet till en tidigare nyhet om kött framställt i labb: Nej tack till laboratoriebiff

Östersundsposten: ”Ät mer kaninkött”

ATL: Mer kaninkött till svenskarna

18:23

P4 Kalmar: ”Vi skulle kunna äta kaninkött”

17:24

SVT Sydnytt: Äta kaniner – bra för miljön

Söndag

07:00

Huvudstadbladet: Keldjur kan bli klimatsmart mat och Effektivare att äta vegetariskt

ATL: Förslag om kaninkött imponerar inte

Måndag

07:00

Ledare i Huvudstadsbladet: Köttets provokation

Tisdag

06:10

Östran: Klimatsmart att käka kanin

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

Kommentarer:

  1. Som producent av pressmeddelanden, snarare än journalist eller nyhetskonsument, tycker jag det är intressant att se hur och när Sydsvenskan fick reda på nyheten. Det verkar som om SLU gick ut med en pressinbjudan 2012-02-06 (http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/sveriges_lantbruksuniversitet__slu/pressrelease/view/pressinbjudan-seminarium-om-kaniner-som-mat-som-jaktbyte-som-forskningsdjur-729994) och därefter dröjde det hela två veckor (!) innan någon tidning publicerade något. Men den här gången var resultatet väl värt att vänta på ;-)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *