måndag 18 oktober, 2021

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Mycket kvar att utveckla på nyhetswebbarna

webbdesign, nyhetssajt

Det finns mycket kvar att göra med dagens nyhetswebbar, det står helt klart. Det är nu, 2012, som vi har provat oss fram och lärt oss verktygen. Det är nu som vi sätter de standarder som kommer att gälla under lång tid framöver. Och då vore det ganska tråkigt om webben fastnar i klassisk tidningsform, en gammal trång kostym som ska träs på den nya plattformen.

Fast i tidningstänk

Mikael Zackrisson har bra poänger i en Dagens Media-krönika som jag upptäckt först nu. Han menar att redaktionerna fortfarande är fast i ett ”pappersbaserat tidningstänk”:

Det enda de har gjort – om man ska hårdra det – är att ta den analoga versionen av tidningen och flytta över den till nätet. Artiklar och annonser, sida vid sida, i olika sektioner. Och på det har man lanserat klickmodellen som affärsmodell.

Han har helt rätt. I krönikan sätter han fingret på ganska självklara tekniska funktioner som man saknat utan att veta om det: Som att bli pingad när ens favoritkrönikörer skriver något nytt. Kanske var det därför jag missade Zackrissons text den här gången?

Det visar återigen att det kan behövas nya kompetenser och samarbeten på en redaktion i dag. Som Kristoffer Örstadius som både kodar, granskar och skriver.

Det finns mycket att utveckla:

  • Nyhetswebbarnas teknik under huven kan i högre grad underlätta för redaktörerna. Enkla publiceringssystem där information snabbt kan kopplas ihop. Kartor som relateras in mer eller mindre med automatik. Färdiga crowdsourcing-verktyg som inte behöver kodas från grunden varje gång SvD ska göra en räntekarta eller SVT ska skapa en databas.
  • Synen på en publicering. Är det bara bild, text och rubrik? Eller är det riktig multimedia med ständig direktkänsla?
  • Kategorisering och smart taggning utan att det känns krystat. Hur kan en artikel sättas i sitt sammanhang? Växa tillsammans med andra publiceringar under nyhetscykeln? Kopplas till sökoptimerade bakgrunder som inte bör missas för den som vill ha koll?
  • Och som Zackrisson är inne på – hur kan sajten anpassas efter mig som besökare? Vad vill jag ha? Vad vill jag välja bort? Och vad tror sajten att jag vill ha?

Mer läsning:

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

Kommentarer:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *