fredag 22 oktober, 2021

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Lönlöst att bygga för små varumärken

Plötsligt ser jag en liten logotyp på en av stadsbussarna. ”Klimp” står det i en oval. Vad är det?

I stora organisationer är det vettigt att rensa bland alla varumärken och kommunicera med en röst.

Många kommuner marknadsför långa webbadresser som för besökaren direkt in till rätt förvaltning. Men vem kommer ihåg adresserna? Och varför inte passa på att bygga kommunens varumärke där?

I en tid när alldeles för många kommunikatörer vill att vi aktivt ska gå in på en viss webbadress för att ”få mer information”, är kampen stenhård för att etsa sig fast i mottagarens minne. En webbadress på en bil eller en skylt har bara några sekunder på sig att dels vara tillräckligt intressant, dels så kort och tydlig, att den fastnar. Då duger det inte med snedstreck och förkortningar som på något sätt ska stå för stadsbyggnadskontoret.

Tillbaka till bussen som kör förbi. Som intresserad av kommunikation och varumärken väcker det lilla ovala märket min uppmärksamhet. Klimp. Jag surfar reda på vad det är. Det är Regionförbundet i Kalmar läns klimatinvesteringsprogram. Tydligen har det en egen framtagen logga. Frågan är hur många det är som sätter sig in i vad varumärket betyder.

Det finns självklart undantag, men jag tror att många varumärken kämpar med att synas och höras utan att någonsin ha chansen att bryta igenom bruset. De sitter där, som ett litet ovalt klistermärke på en stor buss som hastigt kör förbi vårt medvetande.

Kommentarer:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *