Kategorier
Reflektioner

Lokal journalistik tas på allvar

Det känns som om lokaljournalistiken börjar få ökad status, både internationellt och i Sverige. Här är två aktuella exempel.

Mediemänniskan har tidigare skrivit om AOL:s satsning på tusen hyperlokala nyhetssajter i USA. På svensk mark har DN:s strategiska val att satsa på en Stockholmsbevakning väckt uppmärksamhet och dessutom riktat strålkastarna mot Mitt-i-tidningarna som redan täckt Stockholm lokalt på ett annat sätt. Helgens avsnitt av P1:s Medierna tog bland annat upp det ämnet. Lokal journalistik är inte längre synonymt med lustiga historier om livet på landet. Idag verkar både den lokala ekonomi-, politik-, näringslivs-, kultur- och krimbevakningen vara viktig för medierna, bland annat eftersom den lokala reklamen är en än viktigare inkomstkälla.

Andra artiklar om lokaljournalistik på Mediemänniskan.se

Av Nick Näslund

Multijournalist med erfarenhet av nyhetswebb, press, radio och tv.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.