måndag 18 oktober, 2021

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Så krossar du ankdammen

Har du läst en engagerande krönika hos konkurrenten? Har du skrattat åt filmklippet på Aftonbladet? Det har din publik också.

Det finns kanske tillfällen då all media bör prata om samma sak. Terrorattackerna i Paris, snöstormar, 20-årsdagen efter Estoniakatastrofen.

Det finns betydligt fler tillfällen då medierna kan prata om olika saker.

0anka

I daglig nyhetsrapportering är det naturligt: en stor nyhet är en stor nyhet. Ni som läser min blogg ibland vet att jag är den första som försvarar medierna vid stora nyhetshändelser: det är inte automatiskt ett ”drev” bara för att alla riksmedier vill skildra en skogsbrand, till exempel.

0anka

I andra typer av sammanhang är det märkligt hur få frågor som tas upp. Ett av de mest uppenbara och komiska exemplen är nog ”tv-eken” (här är Mediemänniskans sammanställning av ekens medieutrymme), men det är ofta samma ämnen valsar runt i paneler, krönikor och ibland även på nyhetsplats.

Det är då det blir ankdammigt:

  • Ett begränsat antal dråpliga videoklipp dyker upp på flera sajter samtidigt.
  • Lokala krönikörer skriver i stort sett samma åsikter i ett ämne som för någon dag sedan togs upp av en krönikör på riksnivå.
  • Nedvinklade riksnyheter dyker upp lokalt, utan att tillföra något mer än det riksmedierna redan har berättat.

0anka

Jag tror att effekten kan bli att det inte finns anledning för publiken att söka sig till flera medier – det räcker med ett. Risken är att det största mediet får en växande särställning – samtidigt som mångfalden minskar på konkurrenternas bekostnad.

Sekundärmedier blir irrelevanta.

0anka

Okej, jag fattar – vad gör vi åt det?

  1. Ha en högre tröskel för när konkurrenternas idéer styr ditt innehåll.
  2. Ställ en kontrollfråga till dig själv: ”finns det risk att en stor del av publiken redan hört det här?”
  3. När ämnet eller nyheten är tillräckligt viktig för att tas upp även av dig – hur kan du ta grejen ett steg vidare? Jobba upp” den!
  4. Behöver du snackisar? Dråpliga händelser? Uppseendeväckande innehåll? Repetera inte de storys som tas upp av stora svenska medier – det finns tillräckligt med dråpligheter i världen så att det räcker åt alla.
  5. Skaffa egna källor utomlands! När surfade du in på en australiensisk sajt senast?
  6. Ska du ta något från Huffington post – se till att vara det första svenska mediet som gör det!

Kommentarer:

    • Hej Magnus! Tack för att du vill kommentera! Jag känner att ämnena drar iväg åt lite olika håll. Tyvärr hinner jag inte, så här på fritiden, hänga med i de trådar du tar upp. Jag tror att vi båda har en klar bild av den andres åsikter om etablerade medier och journalistik, och för mig känns det tillräckligt i det här läget.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *