Flera lokala tv-kanaler bildade en intervjupool i området där biografmassakern i USA ägde rum. De delade resurser och inslag med varandra, för att inte behöva störa drabbade och offrens familjer onödigt många gånger. Vad tycker ni – är det något som borde användas mer i Sverige?
Jag skrev tidigare om tv-kanalerna i Denver som delade på intervjuer och personal. Tv-teamen blandades också med varandra, så fotografen kunde komma från en station medan reportern kom från en annan.
– Vi har offer på tre sjukhus och familjer och offer som vill prata. Men samtidigt har du förutom de fyra lokala tv-stationerna även stationer från hela landet, plus tv-nätverken. Ingen vill ha 40 eller 50 kameror i sitt vardagsrum eller sin sjukhussal, berättade multimediareportern Kevin Torres för Poynter.org.
Vad tycker du? Är arbetssättet något för Sverige? Har du varit med om liknande samarbeten? Berätta i en kommentar!
Nick Näslund
Mediemänniskan.se
Ett svar på ”Bör konkurrenter samarbeta om offerintervjuer?”
Jag tycker det är en bra idé att ha ett sånt sammarbete … i alla fall för offrens och deras familj skull…