söndag 25 juli, 2021

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Journalister – låt oss presentera hela (!) höstbudgeten i år

Den 20 september släpper regeringen sin budgetproposition för 2013. Då tycker jag att vi journalister gemensamt ska ta uppdraget att göra statens budget allmänt känd för vår publik.

Journalister har inte bara uppdraget att granska makten. Vi har också ett ansvar att pedagogiskt berätta hur världen ser ut.

Jag tycker att de flesta svenska medier har hoppat över att presentera budgeten i sin helhet när den kommer. Direkt väljer vi ut några mindre områden som vi koncentrerar oss på.

Det är förstås viktigt att veta hur statens hushållskassa används, både för att medborgarna själva ska kunna bilda sig en uppfattning om pengarna fördelas rätt – men också för att vi ska kunna få ett bättre politiskt samtal vid köksborden. Först därefter kan vi börja skildra bråket om vem som ska ha mer och vem som ska ha mindre.

Om vi inte vet grundförutsättningarna blir det svårare att förstå andra nyheter, om utspel, konsekvenser och fördelningspolitik.

Detsamma gäller för andra områden: Hur många invandrare tar Sverige emot? Hur stor del av den totala kakan går till sjukförsäkringar? Vad kostar järnvägstrafiken? Om vi journalister inte berättar de stora dragen så kan lätt rykten och feluppfattningar få fotfäste.

Efter att vi har gått ut skolan är det framför allt via medierna som de flesta av oss hinner skaffa ny information om vad som händer i samhället.

Jag skulle tippa på att ganska få privatpersoner bemödar sig att gå in på regeringens hemsida för att överblicka budgeten. För en journalist däremot är det en baggis att hitta de stora dragen i budgetförslaget.

Har du själv koll på budgeten, förresten?

Såhär såg budgetproppen ut förra hösten (för 2012):

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

 

Kommentarer:

  1. Jag håller helt med. Samtidigt är det ju så att budgeten är inte så sexig (om man tänker hos de största tidningarna) och därför, tror jag, att man väljer att fokusera på saker som man vet få klick.
    Men i en värld där vi har så mycket utrymme på nätet kan det inte vara så jäkla svårt att göra en ‘‘budet-flik’’ eller liknande, eller?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *