Är du journalist? Baserat på tidigare blogginlägg har jag hittat frågor som kan vara värda att klura på.
Snabbhet och korthet
- Har snuttifiering verkligen bara nackdelar?
Mitt svar är nej. Snarare tvärs om. Om den största delen av publiken ska orka med alla nyheter så måste de vara korta.
- Kan en nyhet märkas upp med hur pass bekräftad den är?
Tjaa, varför inte? Den här metoden testas på tekniksajter, men har inte nått traditionell nyhetsförmedling ännu. - Måste snabb just-nu-journalistik vara hafsig och full av fel?
Såklart inte! Det gäller att ta den nya, snabba journalistiken på allvar.
Presentation och opartiskhet
- Erbjuder vi journalister helhetsbilden – eller bara detaljer ur den?
Ibland, som vid höstbudgeten, tenderar vi att glömma att presentera grundnyheten – hur budgeten faktiskt ser ut. Ska journalister välja lättillgängliga nyheter – eller göra nyheter mer lättillgängliga?
Mitt svar är att vi borde göra svåra och gråa nyheter mer lätta att förstå, snarare än att överge dem.- Bör journalister alltid höra båda sidor? Och ha två av varandra oberoende källor?
Det här är två journalistiska grundpelare som riskerar att bli bortglömda. - Borde reportrar använda ord som ”försämring” och ”förbättring”?
Värdeladdade ord innehåller en stor explosionsrisk. - Hur mycket får man sno ur ett pressmeddelande?
Vad tycker du?
Case och intervjupersoner
- Ska intervjupersoner kunna få granska sina citat innan de publiceras?
Debatten är igång. Mitt svar är att det beror på sammanhanget. - Är det farligt och skadligt att medverka i media?
Journalister och media behöver nog bli tydligare med vad vårt syfte är – och att vi inte är onda.
- Borde vi journalister ringa våra case efter publicering?
Min kollega har börjat göra det – och har fått flera aha-upplevelser.
Urval och teknik
- Bör vi journalister länka till konkurrenterna?
Fler och fler nyhetssajter använder den här metoden för att bli publikens förstahandsval. - Riskerar samhällsbevakningen att drunkna bland ”aktualiteterna”?
Ordet ”aktualitet” innehåller så mycket mer än bara samhällsnyheter. - Behöver publiken en påannons för att hänga med?
Påan har försvunnit på många sajter som bara publicerar själva nyhetsinslaget.
Vilka andra frågor bör journalister ställa sig, tycker du? Ställ frågorna i en kommentar här nedanför!
Nick Näslund
Mediemänniskan.se