måndag 18 oktober, 2021

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Tips: Att skriva ett pressmeddelande

En normal dag dimper omkring 150 mejl ner hos mig, de flesta av dem pressmeddelanden från olika organisationer och företag. Här är några tips till dig som ska skriva ett pressmeddelande.

Övergripande kan man väl säga att journalister ofta är lite extra vaksamma när information kommer via pressmeddelanden, eftersom det ofta döljer sig ett reklambudskap bakom meddelandet. Men samtidigt kan pressutskick fylla ett syfte – korrekt grundinformation når journalisten direkt.

Basfakta, siffror och citat är sådant som journalister kan ha nytta av. Dessutom är det ett effektivt sätt att nå ut till media om att något som har hänt eller ska hända:

  • Nu har fotbollslaget skrivit kontrakt med en ny målvakt
  • Landstinget ska öppna en ny vårdcentral
  • Till hösten stängs järnvägen av på grund av ett banarbete

Som journalist gäller det att vara på sin vakt och hela tiden vara källkritisk. Ett pressmeddelandes trovärdighet beror mycket på vem som är avsändare. Ett företag kan tänkas vilja sälja sin produkt eller skapa en positiv bild av varumärket.

Det är inte bara företag som skickar ut pressmeddelanden. Även offentliga organisationer, som kommuner, landsting och polis skickar pressmeddelanden.

Ofta innehåller ett pressmeddelande:

  • Ett budskap eller ett uppslag till en nyhet
  • Citat från någon av de inblandade
  • Basfakta och siffror
  • Telefonnummer till en eller flera kontaktpersoner

3 tips till dig som skickar ett pressmeddelande:

  1. Sätt en tydlig rubrik och inled med en kort, sammanfattande text. På så sätt är det enkelt att förstå vad du vill säga. I konkurrens med 150 andra mejl samma dag, är det lätt att otydliga pressmeddelanden blir raderade direkt.
  2. Om du bifogar en pressbild – ange vem som har tagit bilden och skriv tydligt att den är fri för publicering. Det är i stort sett omöjligt att publicera en bild utan att skriva ut vem som är fotograf. Det kan bryta mot upphovsrätten.
  3. Om du anger kontaktpersoner – se till att de finns tillgängliga under några timmar efter det att pressmeddelandet skickats ut. I många fall är det omöjligt att få tag på kontaktpersoner, trots att de står angivna i utskicket.

Nick Näslund
Mediemänniskan

Kommentarer:

  1. Jag har två tips till:

    1 Se till att du verkligen skickar till rätt personer. Pressmeddelanden om järnvägstrafiken i Boden ger redaktionen i Norrköping en rätt trist bild av järnvägsföretaget.

    2. Skicka inte samma pressmeddelande flera gånger. Det är sjukt störigt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *