Jag har haft förmånen att arbeta som publikredaktör på en lokal P4-redaktion. Här är något av det som jag lärt mig av att hantera nyhetstips.
1. Tydliga ingångar ger fler tips
Den viktigaste resursen på en redaktion är inflödet av idéer och tips.
Det är på tok för många nyhetssajter som gömt undan tipsformulären och kontaktsidorna. Ofta är de gråa länkar förpassade till hörnen. Om de ens går att hitta.
De medier som tydligt visar att de vill ha tips får också fler.
2. Visa ett intresse på allvar – och bli belönad
Vill redaktionen ta emot tips – och publicera nyheter tack vare tips – så hör fler människor av sig.
Berättar du tydligt, gärna med grafiska element, att nyheter kommer från tips – så bl
ir fler inspirerade att höra av sig. Det är inte av en slump som kvällstidningarna skriver LÄSARBILD i gult och rött på nyhetsbilder som de fått från publiken.
3. Publiken går att lära upp
Matar man in budskapet att tipsen är viktiga för redaktionen, så lär sig publiken att det är dit man vänder sig om något händer. Men publiken vill se resultat — inte bara reklam om att det går att skicka mejl.
4. Små nyheter ger stora tips
Tar redaktionen även publikens mindre idéer på allvar, så skapar det förtroende. Då blir det naturligt att även överlämna de tyngre tipsen till samma mediehus.