Den utsågs till Sveriges bästa nyhetssajt av Internetworld och har ledartröjan i kampen om nyhetsläsare på nätet. Oavsett om man arbetar med kvällstidnings-, morgontidnings-, riks- eller lokaljournalistik finns det säkert anledning att snegla på sajtens pusselbitar.
1. Just nu
Aftonbladet visar tydligt vilka nyhetshändelser som pågår just nu. Det ger läsaren en känsla av att den får vara med när det händer. Just nu-rubrikerna används i kombination med en artikeltext som uppdateras ofta, live-rapportering eller direktsändningar.
2. Var?
Aftonbladets puffar är utformade för att ge maximalt antal klick. Exempelvis berättar de sällan var något har inträffat. Kanske är det i närheten av dig? Det skapar nyfikenhet.
3. Läsarbilder
Genom att extremt tydligt visa publiken när bilder kommer från läsare, lär sajten ut möjligheten att skicka in bilder. Publiken lärs upp att hjälpa till, samtidigt som den konsumerar nyheter.
4. Ingångar för tips
Något som är gemensamt för många nyhetssajter är att det ska vara tydligt var och om vad man kan tipsa. En tipslänk ligger längst upp till höger på förstasidan av en anledning.
5. Tydligt på plats
Aftonbladet visar upp när de är på plats. Det är ett sätt att ge publiken en känsla av att redaktionen jobbar hårt för att bevaka nyhetshändelsen.
Läs mer:
- Efterlyst bildpublicerar misstänkta – i reklam hos Aftonbladet
- Så har aftonbladet.se sett ut genom tiderna
- Så många minuter skiljde sajterna med Madeleines förlovning
- Allt om nyhetssajter på Mediemänniskan.se
Mediemänniskan.se