Kategorier
Uppsnappat

Twitter bytte favorit-stjärnan mot hjärta

Favorit-funktionen på Twitter var menad att spara de tweets som du gillade lite extra, men förvandlades snabbt till en slags ”Like”-knapp. Nu tar Twitter steget fullt ut.

Kategorier
Praktiska journalisttips

Så auto-twittrar du dina egna artiklar

Har du ett personligt Twitterkonto? Skriver du artiklar? Brukar du vilja tipsa om artiklarna på Twitter? Så här gör du det automatiskt.

Kategorier
Uppsnappat

2 500 journalistkonton granskade

Så är den typiska journalisten på Twitter

Kategorier
Reflektioner

Därför bör vi skriva Facebook med stort F

Vi journalister bör komma ihåg att Facebook, Twitter och Instagram är namn på tjänster, varumärken eller företag – och göra det tydligt för läsarna. Här är varför vi bör skriva namnen på de sociala medierna med stor bokstav i början.

Kategorier
Praktiska journalisttips

Hashtaggarna som journalister borde följa

taggPå Twitter frågade jag om tips på taggar som journalister bör ha koll på. Här är de svar jag fick.

Kategorier
Praktiska journalisttips

Så begränsar du Twitter när du inte hinner med

Verkade Twitter roligt i början – men nu har det blivit alldeles för mycket att hålla koll på? Känns det stressigt? Här kommer några tips.

Kategorier
Uppsnappat

Ska mäta tittarsiffror baserat på Twitter

Twitter-birdEtt japanskt företag vill mäta hur många tittare ett tv-program har genom att kolla hur stor respons det får på Twitter.

Kategorier
Reflektioner

Är den digitala klyftan en svaghet eller styrka för journalistkåren?

I JMG:s undersökning Journalist ’11 går det att hitta en hel del intressanta siffror om hur journalister använder sociala medier. 74 procent av journalisterna som svarat twittrar aldrig själv. 45 procent svarade att de aldrig läser tweets och 17 procent att de aldrig använde nätverkssajter som Facebook. Frågan är om det är ett problem eller en styrka för journalistkåren?

Kategorier
Reflektioner

Problemet är inte att journalister finns i sociala medier

Kjell Häglund skriver välformulerat och vettigt i Journalisten om vissa journalisters naiva lust att vidarebefordra obekräftade rykten på nätet. ”Jag har inte tid att kolla alla som skriver saker” fick han som svar när han ställde en tv-profil mot väggen. Grundproblemet är dock inte att journalister befinner sig i sociala medier – utan hur de gör det.

Kategorier
Reflektioner

Att breaka eller inte breaka – på Twitter

På Medieormen, Sveriges Radios sajt om nästa generations journalistik och sociala medier, pågår just nu en intressant diskussion om fördelar och nackdelar med att gå ut med en nyhet på Twitter först. Utländska mediebolag har infört restriktioner som på olika sätt ska minska reportrarnas möjligheter att själva avgöra när en nyhet ska twittras ut. Kritikerna tycker att detta ger en centralisering kring desken som är negativ för trovärdigheten. Någonstans där, mittemellan, befinner jag mig.

Kategorier
Uppsnappat

Tweet räddade fotograf från KGB i Kirgizistan


Med andan i halsen läser jag om fotografen Nic Tanner som blev stoppad av säkerhetspoliser i Kirgizistan. De visade ingen legitimation och ville att han skulle följa med i deras bil. Via Twitter kämpade hans kollega, som var i en annan stad, med att hitta någon som kunde hjälpa till.

Kategorier
Uppsnappat

Här är tiderna där flest läser din nyhet på Twitter

När är det egentligen bäst att droppa en nyhet på Twitter? Här finns svaret.

Kategorier
Illustrationer

Serieruta: Vägarna in i sociala medier

Håller du med rutan?

Kategorier
Uppsnappat

4 saker som journalister bör veta om Iphone 4S

Kategorier
Praktiska journalisttips

10 sätt att twittra före, under och efter publicering

Twitter-birdDe senaste veckorna har jag läst flera journalistbloggar som tar upp ämnet ”hur konverterar vi de icke Twitter-frälsta kollegorna på redaktionen”. Å ena sidan kan det te sig religiöst, å andra sidan är det märkligt att många reportrar (även på riktigt stora, internationella redaktioner) inte ens har testat de största sociala medierna. Knepet för att omvända ”hedningarna” på redaktionen är förstås att visa på de konkreta fördelarna.