Kategorier
Reflektioner

I Kina blomstrar inhemska sociala medier

Den kinesiska censuren får utländska bolag att vända i dörren. Samtidigt ger det möjlighet för kinesiska internetföretag att blomstra. Ett exempel är den ledande kinesiska mikrobloggtjänsten Sina Weibo (新浪微博) , med över 140 miljoner registrerade användare.

Kategorier
Uppsnappat

Manuellt twittrande gav klick till nyheter

Twitter-birdEn ny studie från Socialflow visar hur publiken reagerar på olika sätt att lägga upp nyheter på Twitter. Att koppla sajtens RSS-flöde till ett Twitter-konto som automatiskt uppdateras har sina fördelar. Att twittra för hand har sina.

Kategorier
Uppsnappat

Video: CNN startar ”socialt nätverk för nyheter”

I höst gör CNN om sin sajt för tittarnas inskickade material. I en intervju med Beet TV berättar CNN:s publikredaktör Lila King om hur CNN:s nya sociala nätverk kommer att kretsa kring nyheter och källor istället för kring dina vänner.

Kategorier
Uppsnappat

Facebooks tips till journalisterna

Kanske har Facebook sett hur journalister kämpar med att uppfinna hjulet i sociala medier för att nå ut med sina berättelser till så många som möjligt – och dessutom få feedback från sin publik. Kanske är det därför företaget nu har publicerat en guide som steg för steg ska få journalisterna att bli bättre på Facebook.

Kategorier
Uppsnappat

Nyhetsankare ”hänger” med sina tittare via Google Plus

Skärmdump

Det amerikanska nyhetsankaret Sarah Hill på bolaget Komu-tv i Missouri bjuder in sina fans till bakom-kulisserna-snack under morgonens nyhetssändningar.

Kategorier
Uppsnappat

Facebook förbjuder Google Plus-annons

Enligt sajten Techcrunch ville en amerikansk webbutvecklare skaffa fler fans på det nya sociala nätverket Google Plus. Han kom på den smarta idén att annonsera efter fler vänner – på Facebook. Det här ogillades av den blåa Google Plus-konkurrenten som stängde av annonsen.

Kategorier
Reflektioner

Journalisterna skriver Google+ precis som företaget vill ha det

Det är bara att konstatera: Google är suveräna på varumärkesbygge

Inte nog med att Googles slogan ”Don’t be evil” verkar ha gått hem hos världens användare och att googla blivit ett svenskt verb: Företaget gör nu allt för att deras nya sociala nätverk ska skrivas ”Google+” i text. Och det fungerar!