Den kinesiska censuren får utländska bolag att vända i dörren. Samtidigt ger det möjlighet för kinesiska internetföretag att blomstra. Ett exempel är den ledande kinesiska mikrobloggtjänsten Sina Weibo (新浪微博) , med över 140 miljoner registrerade användare.
Etikett: sociala medier
En ny studie från Socialflow visar hur publiken reagerar på olika sätt att lägga upp nyheter på Twitter. Att koppla sajtens RSS-flöde till ett Twitter-konto som automatiskt uppdateras har sina fördelar. Att twittra för hand har sina.
I höst gör CNN om sin sajt för tittarnas inskickade material. I en intervju med Beet TV berättar CNN:s publikredaktör Lila King om hur CNN:s nya sociala nätverk kommer att kretsa kring nyheter och källor istället för kring dina vänner.
Facebooks tips till journalisterna
Kanske har Facebook sett hur journalister kämpar med att uppfinna hjulet i sociala medier för att nå ut med sina berättelser till så många som möjligt – och dessutom få feedback från sin publik. Kanske är det därför företaget nu har publicerat en guide som steg för steg ska få journalisterna att bli bättre på Facebook.
Det amerikanska nyhetsankaret Sarah Hill på bolaget Komu-tv i Missouri bjuder in sina fans till bakom-kulisserna-snack under morgonens nyhetssändningar.
Facebook förbjuder Google Plus-annons
Enligt sajten Techcrunch ville en amerikansk webbutvecklare skaffa fler fans på det nya sociala nätverket Google Plus. Han kom på den smarta idén att annonsera efter fler vänner – på Facebook. Det här ogillades av den blåa Google Plus-konkurrenten som stängde av annonsen.
Det är bara att konstatera: Google är suveräna på varumärkesbygge
Inte nog med att Googles slogan ”Don’t be evil” verkar ha gått hem hos världens användare och att googla blivit ett svenskt verb: Företaget gör nu allt för att deras nya sociala nätverk ska skrivas ”Google+” i text. Och det fungerar!