En förhoppning inför det nya året är att vi funderar över sociala mediers styrkor och lär oss av dem.
Etikett: sociala medier
Fortfarande ser man ett uns av missunsamhet mot gamla medier i medieforumens diskussionstrådar.

Det finns sätt att följa utan att gilla.

En ny studie visar hur sociala medier (främst Facebook) har blivit en större distributör av nyheter. Här gäller det att hålla tungan väldigt rätt i mun.

Du kan använda den här bortglömda Facebook-funktionen istället.

Favorit-funktionen på Twitter var menad att spara de tweets som du gillade lite extra, men förvandlades snabbt till en slags ”Like”-knapp. Nu tar Twitter steget fullt ut.
DEBATTKLIMAT. Hårdare – och välkomnade – tag införs i jättegruppen på Facebook.

Se upp så att vi inte gör reklam för det självklara!

Det är värt att reflektera över mediernas relation med de stora sociala mediebolagen.
Ett första möte med Ello.co

Ello.co är en social medieplattform som vill utmana Facebook genom att inte ha reklam och inte sälja data om användarna.
2 500 journalistkonton granskade
Så är den typiska journalisten på Twitter
Viktigt att svara kritikerna

Propagandatrollen dyker upp på de flesta ställen på nätet. Så även på min blogg. Nu har jag fått ställa in kommenteringen så att allt måste godkännas innan det publiceras. Trots det strävar jag efter att ha högt till tak på bloggen.
Många journalister funderar över hur de ska dra gränserna på Facebook – ska man släppa in alla läsare, lyssnare eller tittare som ”vänner” eller ska man hålla sig till enbart de man känner.

Håll koll på dina bevakningsområden på ett enkelt sätt.