Nu har något hänt och flera svenska redaktioner har förstått att de 1 synligt måste berätta vad (nyhets-)journalistik går ut på och 2 märka upp åsikter, debatt och opinionsjournalistik tydligare.
Kvalitetsmärkt journalistik ett måste

Nu har något hänt och flera svenska redaktioner har förstått att de 1 synligt måste berätta vad (nyhets-)journalistik går ut på och 2 märka upp åsikter, debatt och opinionsjournalistik tydligare.
Andreas Ekström är underhållande skarp i senaste Journalistpodden. Han tycker också att opinions- och åsiktstexter borde markeras på ett mer pedagogiskt sätt – något som jag har längtat efter att höra någon annan säga.
Två professorer i journalistik, Jesper Strömbäck och Lars Nord, har skrivit en ny bok – Kampen om opinionen. Enligt boken fokuserar journalisterna mer och mer på det politiska spelet – och det går ut över skildringen av sakfrågorna. Om detta stämmer finns all anledning att vara självkritisk.
Aftonbladets nya opinionssajt Politism lanseras i augusti. En del av sajten blir ett community – där användarna får mer frihet, beroende på hur högt de klättrar på ett slags förtroendestege.
Riskerar opinionsjournalistik och vanlig nyhetsrapportering att förväxlas? Den frågan ställde Mediemänniskan till chefredaktörerna i podden Mattsson Helin. Flera av de stora nyhetssajterna puffar upp åsikter och nyhetsrubriker sida vid sida i samma puffpaket på nätet.