Det är värt att reflektera över mediernas relation med de stora sociala mediebolagen.

Det är värt att reflektera över mediernas relation med de stora sociala mediebolagen.
I grundskolan förklarade lärare och bibliotekarier hur man sökte på nätet: ”Man går helt enkelt in på adressen www punkt altavista punkt com”. Det var längesedan jag satt i högstadiets datasal. I dag läggs Altavista ner av sin nuvarande ägare, Yahoo.
När Google Plus i går släppte möjligheten att skapa sidor för varumärken tog det inte lång tid förrän de stora internationella nyhetsjättarna hade huggit sina namn. I Sverige verkar nyhetsredaktionerna betydligt mer tveksamma. Här är några exempel på hur sidorna kan se ut.
Många nyhetssajter har i dag sina egna Facebook-sidor och Twitter-konton men ännu har inte Google Plus på allvar släppt in företag i tjänsten. Men snart är det dags.
Det var på Online News Associations konferens i Boston i veckan som Google presenterade den nya HTML-taggen standout som kan användas i koden som bygger upp en nyhetssajt. Tanken med standout är att journalisterna själva ska markera sitt bästa material, som scoop, grävande journalistik och exklusivt material. Mediemänniskan.se förklarar hur den fungerar.
Det amerikanska nyhetsankaret Sarah Hill på bolaget Komu-tv i Missouri bjuder in sina fans till bakom-kulisserna-snack under morgonens nyhetssändningar.
Enligt sajten Techcrunch ville en amerikansk webbutvecklare skaffa fler fans på det nya sociala nätverket Google Plus. Han kom på den smarta idén att annonsera efter fler vänner – på Facebook. Det här ogillades av den blåa Google Plus-konkurrenten som stängde av annonsen.