På flera håll hör jag hur nyhetsbranschen börjar nyansera snabbhet, som ofta setts som ett skällsord. Istället läggs tyngdpunkten över på hur man är snabb.

På flera håll hör jag hur nyhetsbranschen börjar nyansera snabbhet, som ofta setts som ett skällsord. Istället läggs tyngdpunkten över på hur man är snabb.
I kampen om nyhetspubliken måste sajterna tänka smartare än någonsin och låta publiken mixa sitt flöde själv — precis som vi är vana från sociala medier.
Båda kvällstidningarna hade laddat upp för scoop – och släppte nyheten om prinsessan Madeleines förlovning tidigt i torsdags morse. Mediemänniskan har granskat målfotot. Tihi.
Jag har tidigare skrivit om varför det är viktigt att vara först med en nyhet. En sak som jag har märkt är att det också är viktigt att visa att det just är den egna redaktionen som kommer att bevaka händelsen bäst – redan från början.
Vem var först? I en unik sammanställning har Mediemänniskan tagit reda på hur snabba nyhetswebbarna på riksnivå var med nyheten om det brinnande värmeverket i Örebro.
På Medieormen, Sveriges Radios sajt om nästa generations journalistik och sociala medier, pågår just nu en intressant diskussion om fördelar och nackdelar med att gå ut med en nyhet på Twitter först. Utländska mediebolag har infört restriktioner som på olika sätt ska minska reportrarnas möjligheter att själva avgöra när en nyhet ska twittras ut. Kritikerna tycker att detta ger en centralisering kring desken som är negativ för trovärdigheten. Någonstans där, mittemellan, befinner jag mig.
För någon vecka sedan blev Nyheter 24:s chefredaktör Ehsan Fadakar irriterad på att flera medier slutat att credda efter att de själva fått nyheten bekräftad av liknande eller samma källor som Nyheter 24. Detta fick mig att fundera över hur olika nyhetsredaktioner resonerar när det gäller att ge cred.
Glad i hågen ser du att du lyckats släppa din story före konkurrenterna. Du lutar dig tillbaka i kontorsstolen och hoppas på cred i de övriga medierna. Men på den andra redaktionen några kvarter bort är välviljan inte särskilt stor. Istället försöker de hantera din grej så att det gagnar dem. Mediemänniskan har samlat deras verktygslåda.
Då och då hör jag någon ifrågasätta journalisters jakt på att vara först av alla med en nyhet. Det kan vara någon i publiken, men lika vanligt är det att journalister själva ifrågasätter vikten av att vara först. Jag hör aldrig ett försvarstal för snabbheten, så här kommer ett.