Kategorier
Praktiska journalisttips

Rädd att ”gilla” opinionsbildare på Fejjan? Så gör du!

Det finns sätt att följa utan att gilla.

Kategorier
Uppsnappat

Nej, sociala medier tar inte över nyhetsförmedlingen

En ny studie visar hur sociala medier (främst Facebook) har blivit en större distributör av nyheter. Här gäller det att hålla tungan väldigt rätt i mun.

Kategorier
Reflektioner

Facebookgrupper i all ära – men klassiska forum är bättre

De stora nätdiskussionerna har flyttat in i Facebookgrupper, men själv saknar jag klassiska nätforum.

Kategorier
Praktiska journalisttips

Nej, du behöver inget extra FB-konto som journalist

Du kan använda den här bortglömda Facebook-funktionen istället.

Kategorier
Reflektioner

Skulle vi fira när en biljätte fyller 10?

Det är värt att reflektera över mediernas relation med de stora sociala mediebolagen.

Kategorier
Praktiska journalisttips

Så öppnar du din profil för ”följare” på Facebook

Många journalister funderar över hur de ska dra gränserna på Facebook – ska man släppa in alla läsare, lyssnare eller tittare som ”vänner” eller ska man hålla sig till enbart de man känner.

Kategorier
Praktiska journalisttips

Video: Bevaka områden med intresselistor på Facebook

Håll koll på dina bevakningsområden på ett enkelt sätt.

Kategorier
Reflektioner

Därför bör vi skriva Facebook med stort F

Vi journalister bör komma ihåg att Facebook, Twitter och Instagram är namn på tjänster, varumärken eller företag – och göra det tydligt för läsarna. Här är varför vi bör skriva namnen på de sociala medierna med stor bokstav i början.

Kategorier
Reflektioner

Problemet är inte att journalister finns i sociala medier

Kjell Häglund skriver välformulerat och vettigt i Journalisten om vissa journalisters naiva lust att vidarebefordra obekräftade rykten på nätet. ”Jag har inte tid att kolla alla som skriver saker” fick han som svar när han ställde en tv-profil mot väggen. Grundproblemet är dock inte att journalister befinner sig i sociala medier – utan hur de gör det.

Kategorier
Reflektioner

Stark kritik mot nyhet om Facebook

Under måndagen spreds nyheten att Facebook gör oss mer olyckliga. Flera stora medier skrev artiklar och gjorde nyhetsinslag kring nyheten. Under dagen har kritik kommit från flera håll, där det ifrågasätts hur undersökningen är gjord och att de medier som plockat upp nyheten redovisat slutsatserna helt okritiskt.

Kategorier
Praktiska journalisttips

Guide: Så följer du med i snacket på Facebook


På Twitter och Google Plus är det enklare att följa med i diskussioner, oavsett om man känner dem eller inte. Det är bra för journalister som vill veta vad människor säger om en nyhet i de sociala medierna. På Facebook har alla statusuppdateringar däremot varit stängda och bara visats inom vänkretsen. Tills nu.

Kategorier
Praktiska journalisttips

Så är du både journalist och människa på Facebook


Många av oss journalister har säkert varit med om situationer där vår publik vill följa oss via Facebook. Men det känns inte alltid bekvämt att ”släppa in” vem som helst i sitt privatliv genom att bli vänner på sajten. Med Facebooks nya prenumerera-funktion kan du låta dina läsare, lyssnare eller tittare prenumerera på dig istället. Plötsligt behöver du inte längre två olika konton för dig i rollen som privatperson och som journalist. Mediemänniskan.se visar hur du gör!

Kategorier
Illustrationer

Serieruta: Facebookande på jobbet


Här är veckans serieruta. Tänk att vi journalister får betalt för att sitta och surfa på jobbet. Bland oss är det en dygd att ”ha koll på de sociala medierna”, att ”hänga med i flödet” och ”leta uppslag” eller ”främja dialog på nätet”. Visst har vi väl världens bästa jobb?

Alla inlägg om Facebook på Mediemänniskan.se

Kategorier
Illustrationer

Serieruta: Vägarna in i sociala medier

Håller du med rutan?

Kategorier
Illustrationer

Serieruta: Facebooks gilla-knapp sägs få fler varianter

Som Mediemänniskan skrev om innan kan Facebooks gilla-knapp bli mer anpassad till olika typer av mediekonsumtion. Nu kan knappen plötsligt få betydelsen ”Lyssnat”, ”Sett” eller ”Läst” och det gör det mer logiskt att dela med sig av vad man hittat i medierna, utan att nödvändigtvis ”gilla” innehållet.