Bloggbrevet från en reklamtrålare

Ettriga erbjudanden. Vid jämna mellanrum får jag mejl från mer eller mindre välformulerade pr-byråer som vill använda bloggen som reklampelare. Av flera skäl vore det direkt olämpligt för mig att nappa på erbjudandena, men bloggosfären är stor – och jag kan tänka mig att de får napp någonstans.

Kvalitetsmärkt journalistik ett måste

Nu har något hänt och flera svenska redaktioner har förstått att de 1 synligt måste berätta vad (nyhets-)journalistik går ut på och 2 märka upp åsikter, debatt och opinionsjournalistik tydligare.

Foto: Ojan/Wikimedia Commons (public domain)

GP gör om – följer flera trender

När man i dag surfar in på gp.se slussas en del av besökarna över till den nya sajten.

Missa inte Ekström i senaste Journalistpodden

headphonesAndreas Ekström är underhållande skarp i senaste Journalistpodden. Han tycker också att opinions- och åsiktstexter borde markeras på ett mer pedagogiskt sätt – något som jag har längtat efter att höra någon annan säga.

Twitter bytte favorit-stjärnan mot hjärta

Favorit-funktionen på Twitter var menad att spara de tweets som du gillade lite extra, men förvandlades snabbt till en slags ”Like”-knapp. Nu tar Twitter steget fullt ut.

Tidningarna ägnar sig åt läsjakt

Mediemänniskan kan avslöja hur tidningar försöker få prenumeranter och lösnummerköpare att läsa artiklar inne i tidningen.