Kategorier
Reflektioner

Lokal journalistik tas på allvar

Det känns som om lokaljournalistiken börjar få ökad status, både internationellt och i Sverige. Här är två aktuella exempel.

Kategorier
Reflektioner

Nya DN en uppvisning av redigerarna

Mediemänniskan – och ganska många fler – drar en lättnadens suck. Det blev inte såhär. Istället visar DN var skåpet ska stå och redan första numret är, förstås, en uppvisning av redigerarna.

Kategorier
Reflektioner

Därför tror jag inte på 4G som mediakanal ännu

Det är tidigt på kvällen på Kungsholmen i Stockholm. En central plats i Sveriges huvudstad, där utbyggnaden av 4G-nätet tog fart tidigt. Jag försöker koppla upp mig på 3G-nätet i lägenheten, men kan bara surfa med GSM. Som tur är har jag helgarderat mig med modem från tre olika operatörer – Telia, Telenor och Comviq, Som bäst kommer någon av de tre konkurrenterna upp i den lägsta 3G-täckningen. Mitt i stan.

Kategorier
Reflektioner

Det stora IT-gapet – ett problem att ta på allvar

Se dig om på din redaktion eller arbetsplats. Hur många är det som kan skriva på tangentbordet utan att titta eller pekfingervalsa? Hur många vet hur man laddar ner en app?

Kategorier
Reflektioner

Ringer du dina case efter publicering?

Vilka effekter får det att vi journalister intervjuar människor och publicerar deras svar och bilder offentligt? Min journalistkollega har börjat ringa sina case efter att artiklarna publicerats och fått sig en tankeställare.

Kategorier
Reflektioner

Lönlöst att bygga för små varumärken

Plötsligt ser jag en liten logotyp på en av stadsbussarna. ”Klimp” står det i en oval. Vad är det?

I stora organisationer är det vettigt att rensa bland alla varumärken och kommunicera med en röst.

Kategorier
Reflektioner

Därför är det så viktigt att vara först

Då och då hör jag någon ifrågasätta journalisters jakt på att vara först av alla med en nyhet. Det kan vara någon i publiken, men lika vanligt är det att journalister själva ifrågasätter vikten av att vara först. Jag hör aldrig ett försvarstal för snabbheten, så här kommer ett.

Kategorier
Reflektioner

Offren är inte ansvariga för hot och hat i kommentarer

Internetskräcken breder ut sig. För att undvika hot om våld eller inbrott i sitt eget hem gör man bäst i att sluta skriva saker på nätet, enligt flera varningar från polisen. Det är som att säga att det är bäst att hålla sig inomhus för att undvika att bli rånad.

Kategorier
Reflektioner

Allmänhetens public service-utredning behöver en knuff

Några JMG-studenter har tagit ett intressant initiativ och öppnat en webbplats där allmänheten kan vara med och komma med synpunkter på public service. Men allmänheten är oroväckande tyst på sajten.

Kategorier
Reflektioner

I Kina blomstrar inhemska sociala medier

Den kinesiska censuren får utländska bolag att vända i dörren. Samtidigt ger det möjlighet för kinesiska internetföretag att blomstra. Ett exempel är den ledande kinesiska mikrobloggtjänsten Sina Weibo (新浪微博) , med över 140 miljoner registrerade användare.

Kategorier
Reflektioner

Rutnät och prioriteringar: En jämförelse av nyhetssajter

Se upp! På New York Times sajt kommer en vägg av text emot dig. Mediemänniskans jämförelse visar hur upplägget på nyhetssajter skiljer sig över världen.

Kategorier
Reflektioner Uppsnappat

Få klickar på reklam på nätet

Nästan alla bannerkampanjer på nätet blir inte klickade. Enligt en undersökning från Comscore svarar 84 procent att de aldrig skulle klicka på en banner.

Kategorier
Reflektioner

Konsten att kommunicera med en kopp

Jag är imponerad av en mugg. Mcdonalds lyckas få sin kaffemugg att fungera som en broschyr. Ena sidan av muggen är ett stämpelkort som kunden kan riva av och börja samla klistermärken med. På varje mugg finns ett klistermärke som går att dra av och sätta på kortet. Även plastlocket kommunicerar och visar vilken typ av kaffe som muggen innehåller. Engångsprodukten blir till marknadsföring som följer med kunden hem – hur ofta händer det?

Kategorier
Reflektioner

24-timmars nyhetskanal i tv redan vardag för danskarna

TV2 News

I höst börjar TV4 sända ”Nyhetskanalen”, en ny kanal om nyheter dygnet runt. Sverige har väntat länge med något liknande. I Danmark sänder privata TV2 News en miljon tittare i veckan.

Kategorier
Reflektioner

Journalisterna skriver Google+ precis som företaget vill ha det

Det är bara att konstatera: Google är suveräna på varumärkesbygge

Inte nog med att Googles slogan ”Don’t be evil” verkar ha gått hem hos världens användare och att googla blivit ett svenskt verb: Företaget gör nu allt för att deras nya sociala nätverk ska skrivas ”Google+” i text. Och det fungerar!