torsdag 17 oktober, 2019

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Gratistidningen ställdes mot mobilsajterna

#meg14 | Gratistidningen når väldigt många och flera tidningskoncerner satsar på egna titlar. Kanske slår den mobilen på fingrarna?

På Mediedagarna var Mediemänniskan åhörare i publiken under seminariet om gratistidningar och mobiler. Rubriken ville ställa medierna mot varandra, men efter seminariet var inte motsatsförhållandet lika tydligt.

Bland annat tyckte en av åhörarna att det gick att korsbefrukta mobil och gratistidning.

Oscar Westlund, docent vid JMG, och Thomas Nyhlén, vd för lokaltidningen Mitt i, berättade om mobilens framväxt respektive gratistidningens fördelar.

Undertecknad lärde sig att det är skillnad på hushållsdistribuerade gratistidningar och gratistidningar som delas ut på stan eller i kollektivtrafiken.

Thomas Nyhlén talade sig varm för gratistidningen som delas ut i brevlådorna.

— Just den hushållsdistribuerade tidningen har en förmåga att nå människor som inte annars söker upp nyheter.

— Gruppen människor som konsumerar nyheter minskar. Att då komma hem till hatthyllan eller dörrmattan, är då ett oerhört effektivt vapen. Tillgängligheten är oerhört viktig och tröskeln för läsande blir så mycket lägre mot andra typer av medier.

Han menar att gratistidningarna också ofta är väldigt lokala, vilket gör det till ett starkt ”socialt media”, det vill säga att vi får något att prata om med familjemedlemmar eller grannar.

Räckvidden är också större än mobilen, enligt Nyhlén:

— Hur hippa de här sajterna eller apparna än är så kommer de inte i närheten.

Han menar att gratistidningen fungerar väldigt bra som en lägereld vid köksbordet, och de lokala nyheterna ”fungerar” på så sätt att de är intressanta för i stort sett alla:

— Det här slår igenom, alla kategorier, alla målgrupper.

Kommentarer:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *