tisdag 13 november, 2018

Mediemänniskan.se

Journalistbloggen med 2 000 besökare i veckan.

Hallå där, SVT – hur går det med Google Plus?

De stora nyhetsjättarna går inte att finna på Google Plus – men SVT ABC har varit där sedan starten. Mediemänniskan ställde några frågor till ABC:s webbredaktör Henrik Arborén.

I skrivande stund har 192 Google Plus-medlemmar SVT:s regionala nyhetsprogram ABC i sina cirklar. ABC har fått sällskap av SVT Sport som sporadiskt publicerar länkar till webben, men annars är det ganska tomt på svenska medier på Googles sociala plattform. Som Mediemänniskan tidigare berättat tog det inte lång tid innan SVT ABC hade registrerat ett konto, liksom många andra internationella kollegor.

– Vi vill finnas där vår målgrupp (ABC-områdets invånare) finns. Vi vill finnas tillgängliga för interaktion, för att kunna lyssna på och ta del av deras åsikter och aktiviteter, berättar ABC:s webbredaktör Henrik Arborén.

– Dessutom för att erbjuda ett urval av våra nyheter som går lätt att dela och diskutera kring. Plattformen är mindre viktig, och om vi kan göra oss mer tillgängliga för de som har valt bort Twitter och Facebook – desto bättre!

Inget att förlora

Enligt Henrik Arborén finns det ännu inte så många bra tjänster för att länka ihop sidan med Twitter och Facebook.

– Google Plus kändes som en seriös satsning med god potential. Blir det ännu ett Wave- eller Buzz-fiasko har vi inte förlorat särskilt mycket. Vi hoppades däremot att det snabbt skulle gå att nå även Google Plus genom tjänster som Hootsuite och Tweetdeck. Ännu funkar detta dock inte med mindre än att man köper en dyr tjänst, så vi måste posta allt individuellt till Google Plus.

Vilken respons har ni fått från era följare?

– God respons. Inte fantastiskt många som följer oss ännu – knappt 200 jämfört med 3 600 på Twitter och drygt 1 000 på Facebook – men vi växer och delningsmöjligheten gör ju att potentialen är stor. Vi får en del glada tillrop och kommentarer, och de som hittat oss via Google Plus verkar vara intresserade av att kommunicera med oss.

”De vill väl vänta och se”

De flesta svenska medier verkar avvaktande och har ingen närvaro på Google Plus. Henrik Arborén är lite förvånad över att andra medier inte är intresserade.

– De vill väl vänta och se om det ”blir något” av Google Plus. Men det kostar ju så lite att finnas där, när man redan är aktiv i andra sociala medier. I och för sig ska vi inte slå oss för bröstet. Det finns ju många andra sociala medier där vi inte finns.

Har ni funderat över att använda videofunktionen Google Hangouts för att bjuda in tittarna till samtal?

– Nej inte ännu i alla fall. Google Plus är mer ett komplement än något vi vill gå ”all in” på. Det låter lockande att finnas tillgängliga även för den typen av kommunikation, men allt är en fråga om resurser och prioriteringar. Väljer vi att finnas tillgängliga på det viset vore det ju också bättre med en lösning som inte kräver ett Google-konto. Men vi har varken tagit ställning för eller emot.

Läs mer:

Här är nyhetsmedierna på Google Plus

Nyhetsankare ”hänger” med tittarna via Google Plus videofunktion

Journalisterna skriver ”Google+” – precis som företaget vill ha det

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *