lördag 20 oktober, 2018

Mediemänniskan.se

Journalistbloggen med 2 000 besökare i veckan.

Sex sätt som Stampens superlokala specialtjänst är spännande

Utveckling. Hur lokal kan en vinstdrivande journalistisk sajt bli? Stampen utmanar förväntningarna med en ny tjänst som blir intressant att hålla ögonen på.

Länge har jag undrat när en riktigt saftig nyhets- och informationstjänst kommer på marknaden. I dag går det att blanda uppgifter från flera digitala källor – så en ”dröm-nyhetstjänst” borde gå att bygga, mer eller mindre robotiserad.

I dag hör jag om en ny tjänst som lutar åt det hållet – där journalisterna och robotarna samarbetar och då erbjuder något bättre.

Tidningskoncernen Stampen lanserar tjänsten Superlokalt och först ut bland koncernens tidningar är TTELA (sajten med det lite märkliga namnet – en förkortning av Trollhättans Tidning – Elfsborgs Läns Allehanda).

Plus-läsare kan via en karta ställa in ett närområde som de är extra intresserade av. Sedan samlar tjänsten in uppgifter från en rad sajter – inklusive Stampens egna nyhetssajter – och presenterar i ett superlokalt flöde.

Uppgifter från Trafikverket, polisen och SOS Alarm blandas med information från evenemangskalendern, listan med lagfarter – och inte minst geo-taggade artiklar från tidningarna.

Det ska också gå att följa sökord och ställa in superlokala push-notiser (källa: Medievärlden).

Det här är ett intressant initiativ av flera skäl, tycker jag:

1. Produktutveckling av det journalistiska erbjudandet

För det första är detta ny produktutveckling. Lokala nyhetssajter har hittills varit mycket lika, inte minst under huven. Liknande CMS där utvecklingen av förklarliga skäl har handlat om optimering av annons och prenumeration. Men det här är journalistisk produktutveckling – här filar man på erbjudandet.

2. Bevakning som mervärde

Många mediehus har satsat på kringliggande mervärde, allt från gratispizzor om du blir prenumerant till rabatter på konserter, intressanta föreläsningar eller event. Få har kunnat erbjuda ett mervärde när det gäller något som journalistiska medier är suveräna på: bevakning.

3. Personalisering på riktigt

Personalisering är ett annat buzzword som ännu inte förverkligats på riktigt av sajterna. För att något verkligen ska gå att personalisera, så behöver volymen vara tillräckligt stor (det vore svårt att personalisera ett Spotify om tjänsten bara innehöll tio låtar). Det här har varit ett problem på flera sajter, där ”rekommenderat”-fliken ofta har innehållit ungefär samma rubriker som i det vanliga flödet intill.

4. Nyttig robotjournalistik

Stampens tjänst verkar innebära att robotjournalistiken gör nytta på riktigt: robotarna som hittar material från andra källor och publicerar dem automatiskt blir ett komplement till journalisterna som skriver artiklar om sådant robotarna inte hade kommit på. Nu börjar vi se att robotarna blir nyttiga kollegor på redaktionerna.

5. Notisen får ta plats

När papperstidningarna flyttade ut på webben fick en form av material inte följa med: notiserna. Visst, korta texter finns det gott om på sajterna, men något riktigt bra format för korta notiser har aldrig uppfunnits. Långa reportage och snuttifierad rapportering har stoppats in i samma mall. Stampens initiativ verkar erbjuda en form även för lagfarter och annat smått och gott.

6. Utökning av mer lokalt, inte mer riks

Ska lokala nyhetssajter försöka hålla jämna steg med de rikstäckande sajterna genom att använda TT-flöden som hävstång? I dag håller många lokala tidningar volymen uppe genom att dryga ut mixen med riks- och utrikesrubriker. En superlokal tjänst blir istället en upptäcktsresa i mikrokosmos – ett fält som ännu inte utforskats till fullo.

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *