måndag 24 juni, 2019

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Så summerar mediernas utvecklare 2012

De jobbar bakom kulisserna för att göra det möjligt för mediebolagens journalister att publicera nyheter så smidigt som möjligt – och för att ge publiken en så bra upplevelse som möjligt. Men vad gjorde de förra året?

Bytte motor – under flygturen

SVT:s teknikchef skriver så här på SVT:s utvecklingsblogg Testbild:

Under 2012 så bytte vi på SVTi flygplansmotor under flygresans gång. Tre gånger….(!) Det var turbulent, men planen krashade inte och flygpersonal och passagerare mår givet omständigheterna bra.

SVT har under förra året bland annat bytt det system som används för att publicera material på svt.se, alltså sitt CMS. Efter att ha arbetat i Polopoly i tio år baseras nu svt.se på Escenic.

SVT berättar om ett turbulent år, bakom kulisserna, med flera kriser som skulle hanteras:

Och ingen av oss kommer att glömma ”propphaveriet”, mardrömskvällen där liveströmmen från vår gamla livestreamingmiljön bröts bara några minuter innan 200-metersfinalen under OS i London…på grund av en vanligt elpropp som gick i en datahall :-(

Snabbare nyhetsartiklar hos Sveriges Radio

Sveriges Radios webbavdelning berättar i sin årskrönika om allt som fixats och byggts om under året. Det är en enorm lista, som lagts ut på utvecklingsbloggen. Ny design av mobilsajten, möjligheten att lyssna på poddradio direkt i sajtens spelare och en mer snabbladdad sida är något av allt som fixats:

En nyhet går tio gånger snabbare att ladda tack vare senarelagd inladdning av högerkolumn, typsnitt samt sammanslagna javascript (mars).

Utvecklingsteamen verkar ha ett gott samarbete – och försöker komma fram till det bästa och mest effektiva sättet att utveckla sina medietjänster. Sveriges Radios utvecklare har till exempel varit på studiebesök hos SVT och Aftonbladet för att diskutera utvecklingsmetoder och CMS-system, enligt bloggen.

Även Aftonbladets utvecklingsblogg berättar mycket om hur de organiserar arbetet.

Skickar meddelanden till läsare i ett speciellt område

Aftonbladet har under 2012 bytt betalplattform och utökat med ett utvecklarteam i Polen. En spännande lösning är Aftonbladets tipsportal – ”Tipsa” – som bland annat gör det möjligt för redaktionen att skicka ut meddelanden till läsare i ett speciellt område för att höra om någon av dem har sett något.

Ur årskrönikan på Aftonbladets utvecklingsblogg:

För att få en effektiv hantering av den växande strömmen av inkommande tips har vi också byggt ett nytt administrationssystem där redaktionen sorterar tips, hanterar tipsares personuppgifter och förbereder underlag för belöning.

Prisades för helt ny sajt

TV4 berättar också om året som gått på sin blogg. Där har en helt ny sajt sjösatts, vilken prisades med utmärkelsen ”Årets underhållningssajt” av Internetworld.

Ur TV4:s utvecklingsblogg HTTP:

Vi ska bli ännu bättre 2013 vilket vi även räknar med och hoppas på att våra konkurrenter ska bli. Allt för att driva kvaliteten på den svenska delen av webben ett par snäpp uppåt.

Kommentarer:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *