måndag 28 september, 2020

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Nya Quartz bjuder på spännande gränssnitt

Nu har affärstidningen Quartz varit igång i en vecka. Den inriktar sig på business-folk och har valt djärva lösningar för sin sajt: Indelningen av nyheter, förstasidans översikt och menyer som snarare påminner om en app än om en webbplats.

När jag surfar runt på Quartz glömmer jag ibland att jag är kvar i min webbläsare. Menyerna, som ligger kloss mot webbfönstrets kanter, känns som om de är en del av ett helt eget program.

Quartz, som förstås har följsam design, har på flera punkter valt att gå sin egen väg:

Nyheterna delas in på ett nytt sätt

Här är det inte de klassiska avdelningarna ”Nyheter”, ”Kultur” och ”Ekonomi” som gäller. På qz.com tillhör istället artiklarna kategorier som ”Energy Shocks”, ”China Slowdown” och ”Euro Crunch” – något som även Svenska Dagbladets utvecklingsblogg skriver om.

En god idé tycker jag. På webben kan vinjetter, indelningar och kategorier vara mer aktuella än i print, där behovet att känna igen sig möjligen är större.

På webben går det att söka upp artiklar som man tidigare läst via sökfunktionen. Det går också att skapa mindre och mer specifika flöden med hjälp av taggning. Det här gör att det är lätt att hitta tillbaka, även om en nyhetssajts huvudkategorier förändras, byts ut och ”lever” med den övriga aktuella nyhetsförmedlingen.

Artiklarna redan utfällda på förstasidan

Det är bara i en liten tråkig länklista som jag kan få ordentlig överblick när jag surfar in på Quartz. Här har sajten brutit sig ur nyhetswebbens traditionella ramar och lagt löpsedels-ettan på hyllan.

Frågan är om det är så smart. Jag vill få överblick när jag kommer till en nyhetsetta. Jag vill få svar på om det hänt något.

Jämfört med de dominerande rutnäten på internationella nyhetssajter, där små ikonliknande bilder och rubriktexter ska trängas i små tabellceller, har nordiska nyhetssajter en tradition av ett lodrätt flöde med puffar. Det gör att exempelvis svenska sajter tydligare kan prioritera och puffa upp det senaste eller det största. Det är ett vinnande koncept som jag inte ser någon anledning att överge.

Läs också:

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

Kommentarer:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *