söndag 8 december, 2019

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Public service och tidningarna kompletterar varandra

 #meg14 | Två tidningschefer och två public service-chefer diskuterade ledarskap på Mediedagarna. Det finns både likheter och skillnader mellan de båda världarna.

Mediemänniskans sammanfattning av seminariet:

Cheferna från de kommersiella medierna tyckte att medarbetarna hade en större förståelse för förändring, än de två representanterna från public servicebolagen. Det kunde också bero på att public service lever i en lite tryggare värld, eftersom finansiering och uppdrag är säkrat för några dagar framöver.

Är det då lättare att vara chef för public service än i kommersiella medier? Cheferna på scenen lutade åt ett ja.

— Public service är inte utsatta för den kris som vi är, sa Anna-Karin Lith från Mittmediakoncernen.

Stefan Eklund från Borås tidning som ingår i Gota media menade att de såg sig själva som ett public service-företag:

— Vi är stiftelseägda. Vi ger inte ut tidningar för att tjäna pengar utan tjänar pengar för att ge ut tidningar. Målet för allt vi gör är samhällsnytta. Men vi kan inte förlora pengar för att då kan vi inte komma ut.

Enligt honom är värdegrunden ett stöd i besluten när medielandskapet förändras:

— Det är viktigt att hålla kvaliteten. När vi skar ner, som vi gjorde för ett tag sedan, då var vi väldigt fokuserade på att behålla kvaliteten.

Mittmedias Anna-Karin Lith var inne på samma sak. Eftersom koncernens tidningar finns på 33 orter kommer de nära sina läsare.

Ekots Anne Lagercrantz poängterade samtidigt att det både finns P4-kanaler och SVT-kanaler som täcker alla delar av landet, men att det är viktigt med mångfald:

— Vårt relativa ansvar ökar när de kommersiella aktörerna är utsatta för ett sådant tryck.

Kommentarer:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *