söndag 9 augusti, 2020

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Nu har pr-folket upptäckt viralsajterna

Hur får man in smygreklam på viralsajterna? Hur kan man ”placera” produkter och budskap i de nya sajternas flöden? Det här grunnas det just nu på hos pr-byråerna.

Den utmärkta podden PR på skånska ger en inblick i pr-strategernas arbete. Podden ger också tips på hur man som marknadsförare kan tänka för att få uppmärksamhet via viralsajterna.

Det kan vara lika lärorikt för journalister att lyssna på, för att förstå hur pr-strategerna arbetar.

reklam_hund— I många av dessa storys kan man bygga in sina egna produkter eller tjänster och hitta det här kommunikativa och delningsbara, säger killarna från pr-byrån M plus M som ligger bakom podden.

— Man tar sin produkt eller tjänst och placerar det i ett annat sammanhang. Du kan inte komma med sju bilder från SL, men en bild kan ju komma därifrån.

I poddavsnittet tipsar de om hur företag kan sätta sin vara i ett sammanhang, som en punkt i en rolig lista till exempel, och sedan kan listan skickas till en redaktör på en viralsajt.

De slår också fast att redaktörer säkert kan vara intresserade av att testa nya grepp, eftersom sajterna är en så ny trend i Sverige:

— Det gör att vi har ännu större möjligheter. Vi kan verkligen bearbeta de här redaktörerna med intressanta saker.

Lyssna på podd-avsnittet här.

  • Vad tror du? Är viralsajternas redaktörer intresserade av material från företag?

Kommentarer:

  1. För en tid sedan skrev Linda Skugge ett inlägg som handlade om att kändisar ”hänger” ut sina barn i sociala medier och att tidningar publicerar dessa med smaskande rubriker etc.
    Då kan man kanske fråga sig varför vissa tidningar måste publicera vad som skrivs eller publiceras på ett personligt twitterkonto, instagram m.m. Det kan ju tänkas att personen ifråga skriver på dessa sociala medier för att hålla kontakt med vänner och bekanta och för att dela sitt liv med dessa.
    Lillpojken från Enköping, som är chefredaktör för den tidning som publicerade Linda Skugges inlägg, skriver ofta i sina bloggar om den grundlagsskyddade pressfriheten och att medieföretagen t.ex tillämpar självsanering och då är frågan om det är pressetiskt riktigt att tidningen publicerar vad de ”hittar” på twitter och andra sociala medier. Vilket allmännintresse har det om Camilla Läckberg springer barfota på en flygplats för att hinna med ett flyg eller om hon ligger i en pool och gosar med sin kärlek…….. Det ger kanske fina rubriker som drar läsare, men på något sätt tycker jag att publicisterna skulle använda sig av självsanering då det börjar att likna skvaller istället för allmännintresse alternativt seriös nyhetsrapportering.
    Att som lillpojken gör, nämligen raljerar om självsanering i tidningsbranschen, verkar bara vara tomma ord.
    Det skulle vara intressant om PO tog upp den här frågan huruvida sociala medier är ett ”plockforum” där publicister verkar tycka sig kunna publicera vad de själva vill utan urskiljning eller hänsyn till de som använder sig av social medier. Var ligger gränsen för den personliga integriteten för enskilda oavsett om de är kändisar eller ”vanliga människor”??!!

    • Hej Björn! Tack för din kommentar! Nu är inte nämnd chefredaktör här i kommentarsfältet och kan försvara sig, så tänk på att inte använda raljanta benämningar.

      Nyligen har faktiskt en paragraf om just detta lagts till i yrkesreglerna för journalister:

      7. Visa särskild hänsyn mot ovana intervjupersoner. Upplys den intervjuade om huruvida samtal och annat material är avsett för publicering. Var försiktig med att återge uttalanden och annat material som icke-offentliga personer har publicerat i sociala medier.

      När det gäller offentliga personer gäller lite andra ramar, eftersom allmänintresset (faktiskt) kan vara högre när det gäller deras liv. Men även där bör man visa hänsyn, det håller jag med dig om.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *