fredag 4 december, 2020

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Intressant användarkarriär på nya Politism

Aftonbladets nya opinionssajt Politism lanseras i augusti. En del av sajten blir ett community – där användarna får mer frihet, beroende på hur högt de klättrar på ett slags förtroendestege.

Politism släpper alltså inte besökarna helt fria – och alla får inte publicera kommentarer direkt, enligt vad som går att utläsa av de uppgifter som hittills är kända.

Oavsett om den så kallade ”användarkarriären” blir en alldeles för smal åsiktstratt eller en genial lösning för att låta kvalitet – och inte troll – komma till tals, så ska det bli mycket intressant att se hur systemet fungerar.

Sajten, som ska ha en tydlig men oberoende vänsterprofil, släpps den här månaden.

Kommentarer:

  1. Jag undrar hur politism har tänkt sig fungera rent ekonomiskt. Den kommer ju vara beroende av annonsintäkter, men den tydliga vänsterprägeln kommer nog att skrämma bort annonsörer. Det är ju knappast vänstertidskrifter som ETC, Facklan eller Dagens Arena som har flest annonsörer. Lite grann ser jag också politism (utan att ha sett slutresultatet) som en reaktion på ETC:s planer på att starta dagstidning. Så att säga Schibsteds svar på att förekomma ETC och redan nu försöka stjäla uppmärksamhet och annonsörer genom ett vänsteralibi.

    • Intressant reflektion! Aftonbladet poängterar ju vikten av opinionsjournalistik – och att åsikter drar läsare. Så kanske är det ett sätt att paketera och etablera detta på ett nytt och tydligare sätt, tänker jag. Att dessutom nå yngre läsare än de som klickar sig in på Aftonbladet Ledare.

      Förmodlingen kommer det att korslänkas en del till och från Aftonbladet, vilket troligen ger sajten stor trafik redan från start – en nog inte helt oattraktiv produkt för annonsörer.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *