torsdag 2 december, 2021

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Chefredaktören om nya Nyheter 24

Nyheter 24:s nya sajt är försenad, men nu har den släppts. Mediemänniskan har ställt några frågor till nyhetssajtens chefredaktör Ehsan Fadakar. Han ger flera tips till andra nyhetswebbar.

 

Sidan är mycket snabbare än tidigare, berättar Ehsan Fadakar:

– Under de närmaste veckorna efter lanseringen kommer vi även att steg för steg introducera nya moduler för att presentera artiklar, samt samtala med läsarna, vilket är viktigare än någonsin på nätet.

Samtidigt som sajten görs om får den en så kallad följsam design, vilket gör att den ska ändra utseende automatiskt beroende på vilken typ av skärm man surfar på.

– Vi kommer att utveckla sajten för att bli ännu snyggare i smartphones, ipad och datorn veckorna efter lanseringen.

Du skrev tidigare på din blogg att ”mycket av det som Nyheter 24 var först med redan 2008 och 2009 ser vi på andra, större nyhetssajter 2012”. Vill du ge några specifika exempel?

– Ett exempel är externa länkar. Vi satte prestige i att alltid länka till originalkällan om det var möjligt. Nu gör de flesta medier det också. Men när vi lanserade Nyheter 24 gjorde ingen det. Och många vägrar än i dag, vilket är synd. Det handlar i slutändan om transparens gentemot läsarna.

Nyhetsredaktionen har ingen bakgrund i print, utan är en ren nyhetswebb. Hur har det påverkat ert arbete, jämfört med webbar som har rötterna i papperstidningar eller etermedier?

– Jag vet att många som lämnar pappret för webben har svårt att anpassa sig. Man jobbar på helt olika sätt, svarar Ehsan Fadakar.

– På nätet ska man kunna skriva snabbt, djupt, långt och ofta ha många fler bollar i luften samtidigt. Det ställs mycket högre krav. Dessutom måste man förstå sig på nätet. Det kan låta klichéaktigt, men det finns helt enkelt de som förstår hur man jobbar på nätet, och de som inte gör det. Även själva skrivandet skiljer sig från pappret. På nätet kan och ska man vara mycket mer personlig. Man är lika mycket en reporter som profil. Läsarna skapar en relation till skribenten som man till exempel gör med en bloggare.

Vad tycker du att andra nyhetswebbar kan lära av hur ni arbetar?

– Det viktigaste för Nyheter 24 har varit att vi vågat sticka ut. Vi har gått vår egen väg kring bevakningsområden, målgrupp, hur vi presenterar en nyhet och vad man får och ska skriva om. Många tidningar är i dag överflödiga, då de har samma nyheter som går att hitta på 1000 andra sajter på nätet. Dessutom vågar de inte vara personliga med sina läsare. Finns det någon anledning för någon att köpa eller surfa in på den tidningen då?

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

Kommentarer:

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *