onsdag 24 oktober, 2018

Mediemänniskan.se

Journalistbloggen med 2 000 besökare i veckan.

Nej, sociala medier tar inte över nyhetsförmedlingen

En ny studie visar hur sociala medier (främst Facebook) har blivit en större distributör av nyheter. Här gäller det att hålla tungan väldigt rätt i mun.

I veckan har det varit mycket snack om rapporten Digital news report från Reuters institute for the study of journalism.

”Hälften av alla internetanvändare får i dag sina nyheter från Facebook och andra sociala nätverk” skrev bland andra DN under rubriken ”sociala medier tar över nyhetsflödet”. Det är en sanning med modifikation.

Bara en av källorna – under en hel vecka

Egentligen visar studien att hälften av de tillfrågade säger att de använder sociala medier som en källa till nyheter varje vecka:

Half of our sample (51%) say they use social media as a source of news each week. Around one in ten (12%) say it is their main source.

Det låter rimligt. Sociala medier är självklart en nyhetskälla, precis som många andra. Det är svårt att ha ett Facebook-konto och undvika att se delade länkar eller andra uppdateringar.

Samtidigt kan man anta att de 51 procenten kombinerar det här med andra nyhetskällor. Det kan man också hitta stöd för i studien, där långt fler använder tv som nyhetskälla och många även söker sig till andra källor online än bara sociala medier (sid. 87).

Att bara 12 procent säger att sociala medier är deras huvudkälla till nyheter visar att Facebook är långt ifrån att ta över nyhetsflödet.

Vad är nyheter?

En viktig fråga är också hur man definierar nyheter. I studien verkar de som svarat själva ha fått tolka ordet.

Ett exempel på en fråga i studien:

Which, if any, of the following have you used in the last week as a source of news?

Är det en nyhet att grannen har fått barn? Att Miley Cyrus ska på turné och skriver det på sin Facebooksida? Att en ny affär har öppnat och annonserar om det i en diskussionsgrupp?

Vanskligt att lita på sociala medier som enda källa

Skulle man nu enbart lita till sociala medier för att få ”sina nyheter”, precis som en stor grupp av de yngre gör (mer än en fjärdedel av 18- till 24-åringarna angav sociala medier som huvudkälla i studien) så missar man en hel del om världen utanför fönstret.

Som algoritmerna fungerar i dag liknar urvalet ett lotteri. ”Gillar” du en nyhetssida på Facebook är sannolikheten stor att du bara nås av en bråkdel av sidans uppdateringar.

Följer du inga Facebook-sidor från mer eller mindre klassiska nyhetsförmedlare får du lita på att någon av de personer du följer delar de länkar som berättar vad som hänt.

 

Kommentarer:

  1. Det finns tyvärr en anledning att använda Facebook. Det är när journalister inte skriver om nyheter som är politisk inkorrekt.

    • Har ingen möjlighet att kolla de länkar du hade med i din kommentar, därför tog jag bort dem. Jag håller förstås inte med: allt går inte att ta med i nyhetsförmedling, på grund av nyhetsprioritering och allmänintresse. Man kan självklart ha synpunkter på vilka nyheter som är mest intressanta – det kan skilja sig från person till person.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *