onsdag 1 april, 2020

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Publiken sprider din journalistik – i hemlighet

På nätet går mycket att mäta. Exempelvis hur stor del av publiken som kommer från Facebook eller Twitter. Eller hur många som klickar på dela-knapparna på din nyhetssajt. Men en stor del av spridningen sker i det tysta – så kallad ”mörk social spridning”.

Många webbesökare sprider länkar till materialet – men utan att gå via sociala medier. De kanske skickar länken till sina vänner via e-post, men utan att klicka på mejl-knappen i artikeln utan genom att helt enkelt kopiera URL-adressen.

Socialt också på 90-talet

På sin utvecklingsblogg tipsar Svenska Dagbladet om den här texten i The Atlantic som går ut på att vi missuppfattat hur webben har utvecklats. Även på 1990-talet var webben social, med ICQ, chattar, forum och mejl, enligt artikelförfattaren Alexis Madrigal:

”Hela mitt internet-liv gick ut på att dela länkar med lokala vänner och vänner på nätet. Hur skulle jag tro på att Friendster och Facebook på något sätt skapade en social webb från något som tidigare var en ensam resa genom cyberspace, när min egen erfarenhet sa något annat?”

Knapp ska försöka mäta mörk delning

Svenska Dagbladet har nyligen byggt en knapp som helt enkelt kopierar artikelns adress. På så sätt hoppas redaktionen att kunna se delar av den mörka sociala spridningen.

Knappen ligger i högerspalt i artikelvyn, vid de andra delningsknapparna.

Mediemänniskan.se

 

Kommentarer:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *