lördag 25 juni, 2016

Mediemänniskan

Resurs för nyhetsjournalister.

Missa inte Ekström i senaste Journalistpodden

headphonesAndreas Ekström är underhållande skarp i senaste Journalistpodden. Han tycker också att opinions- och åsiktstexter borde markeras på ett mer pedagogiskt sätt – något som jag har längtat efter att höra någon annan säga.

Ekström lanserar idén med en ”news”- och en ”views”-del i papperstidningen och tydliga färger med beskrivningar på sajterna.

Folk blandar ihop nyhets- och åsiktstexter mer än man tror. Det räcker inte med någon liten vinjett – och det skapar missförstånd och agg mot journalister.

I det varmt rekommenderade avsnittet sågar han textreklamtendenserna vid fotknölarna, vilket ju är underhållande om man håller med.

Så här bloggade jag om åsiktstexters tydlighet 2013:

Kanske är det inte tydligt för alla. Vad innebär ”kultur” till exempel? Att kultursidorna var en blandning av opinion och nyhetsförmedling lärde jag mig relativt sent, troligen under tiden jag pluggade till journalist.

I samma blogginlägg kan du också läsa hur kvällstidningarnas chefredaktörer Mattsson och Helin svarade på min fråga.

 

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *