lördag 16 februari, 2019

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Mediechefer: Medarbetarna måste vara med på tåget

#meg14 | På Mediedagarna i Göteborg samtalade flera mediechefer på scenen på hur det är att leda organisationer i den förändring som alla medier befinner sig i.

— Det är absolut nödvändigt att medarbetarna är med och ser vad som händer och ser samma sak som vi medieledare, säger Anna-Karin Lith, redaktionell chef på Mittmedia, på scenen.

— Det är något som vi verkligen arbetar hårt med.

Mittmedia har samlat sina medarbetare i ett tredagarspass för att diskutera förändringsfrågor. Därefter går de anställda in i ett utvecklingsarbete som är långsiktigt. Ännu har inte alla medarbetare gått igenom den här processen. Meningen är att alla ska med på tåget.

Flera på seminariet är överens om att människor är förprogrammerade att vara kritiska till förändring, något som är en skyddsmekanism.

Stefan Eklund, chefredaktör för Borås tidning, medger att man varit lite avvaktande, precis som många mediekoncerner. Man har velat dra slutsatser av andras satsningar och medvetet inte varit först på allt.

— Vi (läs: Gota media) har lyckats, genom att vara försiktiga. Så är det inte längre. Nu är det rätt mycket full fart. Det har varit en kickstart i koncernen och det skakar om.

Gota Media kommer att lansera nya sajter till mobil och dator i höst. Dessa sajter kommer att lanseras under hela hösten.

Att medielanskapet ändras är inte bara något som påverkar kommersiella redaktioner, utan även public service.

— Det är väldigt lätt att slå sig till ro, säger Ylva M Andersson.

Hon är chef för allmän-tv på SVT Göteborg och står på scenen tillsammans med de andra mediecheferna:

— Vi har just nu en trygg finansiering. Vi har hög trovärdighet. Det kan ge en falsk trygghet som vi måste bli bättre på att utmana.

Minuter senare exploderar Twitter i gratulationer till Sveriges Radio som återigen blev etta i förtroendebarometern.

Oavsett mediebolag eller uppdrag  så måste medarbetarna ha en förståelse för vad som är på gång, för att möta framtidens krav på journalistik, publiceringsformer och verktyg:

— Jag lägger inte så stor vikt vid de som inte vill, för vi är olika, och vi har olika behov av trygghetsboxen. Det kan ta olika lång tid, säger Anna-Karin Lith från Mittmedia.

Moderatorn: Men kommer de sen då?

— Ja, de kommer. Men det kan ta olika lång tid.

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *