Manuellt twittrande gav klick till nyheter

Twitter-birdEn ny studie från Socialflow visar hur publiken reagerar på olika sätt att lägga upp nyheter på Twitter. Att koppla sajtens RSS-flöde till ett Twitter-konto som automatiskt uppdateras har sina fördelar. Att twittra för hand har sina.

Socialflow arbetar med hjälpa stora medieföretag att sprida sina nyheter effektivt i de sociala medierna.

Studien tittade på de fem stora mediesajterna Al-Jazeera English, BBC News, CNN, The Economist, Fox News och New York Times.

Enligt studien finns två resultat som pekar på att människor oftare klicka på länkar i tweets som har skrivits för hand:

  • När Socialflow studerade tidningen @TheEconomist som skriver sina tweets för hand, såg man att tweetsen engagerade fler läsare än New York Times som har tre gånger så många följare på Twitter. Engagemanget mättes i hur ofta följarna klickade på länkar, retweetade och nämnde tidningens nyhet.
  • New York Times konto @nytimes fick färre klick på sina länkar när kontot uppdaterades automatiskt än när redaktörerna skrev sina tweets för hand.

Samtidigt fick Al Jazeera English flest retweets av de undersökta kontona. @AJEnglish uppdaterades mest automatiskt när studien genomfördes.

Läs studien här: http://blog.socialflow.com/post/7120243870/audience-study

Nick Näslund
Multijournalist med erfarenhet av nyhetswebb, press, radio och tv.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>