lördag 25 november, 2017

Mediemänniskan

Resurs för nyhetsjournalister.

Kvalitetsmärkt journalistik ett måste

Nu har något hänt och flera svenska redaktioner har förstått att de 1 synligt måste berätta vad (nyhets-)journalistik går ut på och 2 märka upp åsikter, debatt och opinionsjournalistik tydligare.

Långt ifrån alla läsare förstår skillnaden på en opinionstext och en nyhetstext på nätet. Själv har jag stöttat idén på mer tydligt uppmärkta avdelningar länge – och förbluffas över att det ska ta så lång tid.

2013 (för tre år sedan) ställde jag frågan till Mattsson-Helin: Borde opinionstexter märkas upp tydligare?

kultur ledare

Det är inga som helst problem att sätta färg på åsikterna, genom exempelvis en bottenplatta i en annan färg, eller en annan design i marginalen. De som tror att designförändringar på en sajt är svåra eller komplicerade att genomföra, kan knata bort till den interna utvecklingsavdelningen. Det är nämligen bara att ändra några tecken i koden.

2014 skrev jag om hur nyhetssajter skulle kunna utvecklas och bli tydligare på ännu fler områden än att bara skilja på opinion och nyheter. Många av tipsen är fortfarande lika aktuella.

The Verge gick för några år sedan ännu längre i transparensen och märkte upp texter beroende på hur bekräftade uppgifterna var.

kvalitetsma%cc%88rkt_sta%cc%88mpel_journalistikI veckans Medierna i P1 gavs flera exempel på svenska redaktioner som börjat komma med i matchen:

DN bifogar sitt journalistiska manifest om korrekthet, källor och metod i liten, grå text under varje nyhetsartikel.

Kit går steget längre med en ruta där reportern berättar om sin metod, för att man ska kunna ta ställning till den.

Jag har tidigare skrivit om att vi med ett större allvar möta mytbildning om vad journalistik går ut på.

Det var också därför jag själv startade ”jourhavande journalist”, en frågelåda där jag svarar på frågor om hur journalister jobbar i allmänhet.

2013 skrev jag flera blogginlägg på temat ”förtroendekris”:

Det är roligt att se att saker äntligen börjar hända!

En annan relaterad fråga är: varför finns det ingen gemensam kvalitetsstämpel på seriösa journalistiska sajter, exempelvis de som följer yrkesetiken och spelreglerna för press, radio och tv?

En stämpel skulle både bidra till utbildning (fler skulle få upp ögonen för vad riktig journalistik faktiskt innebär) och skulle också guida besökarna i en uppkopplad värld där alla möjliga sajter kan verka seriösa.

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *