söndag 9 augusti, 2020

Mediemänniskan.se

Inspiration och input för nyhetsjournalister.

Är transparens den nya objektiviteten?

Katherine Travers på Editors Weblog skriver intressant om debatten mellan objektivitet och transparens. Hon ställer två mycket intressanta frågor som är krångliga att svara på för de debattörer som vill lägga objektiviteten på hyllan.

Delvis ligger grunden till missförstånden och motsättningarna, som så ofta, i definitionsfrågan. Både transparens och objektivitet kan betyda så mycket.

Transparens är ingen universallösning

En transparent journalistik kan betyda att man redovisar sina egna åsikter som journalist, att redaktionen är öppen med vad den arbetar med eller att det ekonomiska beroendet till annonsörerna redovisas tydligt. Men räcker det för att etiska problem ska försvinna, undrar Katherine Travers och skriver (fritt översatt):

– Vad är objektivitetens roll på den moderna redaktionen? När allt kommer omkring håller de flesta med om att absolut objektivitet är ett mål som inte går att uppnå, men är själva idén med objektivitet så hotad av journalistens identitet att den inte ens är värd att sträva mot?

Själv svarar jag ett rungande nej, precis som jag skrev här. Katherine Travers problematiserar också transparensen:

– Uppmuntrar transparens kvalitetsjournalistik, eller visar det bara på hur bristfällig journalistiken är? Försvinner till exempel det etiska dilemmat genom att enbart redovisa en konflikt mellan olika ekonomiska intressen? Är det tillräckligt att bara känna till att intressekonflikten existerar?

Här kan du läsa Katherine Travers text på Editors Weblog

Allt om etik på Mediemänniskan.se

Nick Näslund
Mediemänniskan.se

Kommentarer:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *