onsdag 24 oktober, 2018

Mediemänniskan.se

Journalistbloggen med 2 000 besökare i veckan.

Smarta högtalare ger möjlighet till interaktiv journalistik

Ljudrevolutionen. De smarta högtalarna och röstassistenterna kan ge möjlighet till helt ny radio. BBC kallar det ”konversationsradio” i väntan på ett bättre namn.

De smarta högtalarna står redo att lanseras på bred front på svenska, men har funnits på marknaden ett tag. Systemet ger möjlighet att utforma speciella appar (”skills”) som använder de nya möjligheterna: Att kunna prata med användaren.

Vad innebär det här för journalistiken? Vi har sett ett antal exempel på interaktiv story-telling, men inget sätt har slagit igenom på allvar. Få har klickat sig igenom interaktiv grafik, färre har gått in i de virtuella världar som redaktioner har erbjudit. Att utveckla webbaserade spel enbart för en specifik story har varit dyrt. Kanske är det enklare att blir interaktiv genom ljudmediet, eftersom rösten är lättare att använda än att sätta på sig ett par VR-glasögon.

Helt klart är att det nu finns möjligheter att skapa interaktiva storys, där du som lyssnare deltar mer aktivt. Kanske är det först nu som gamification, eller ”spelifiering” av journalistiken slår igenom på allvar. Blir du aktiv deltagare istället för passiv mottagare kan storyn nå djupare.

”Vill du höra mer om ämnet?”

”Vill du kliva in i taxin eller stanna kvar på barnhemmet?”

”Vill du att vi återkommer med fler uppföljningar om det här ämnet framöver?”

Det är självklart inte bara journalistik som har möjlighet att bli mer engagerande. Även andra företag vill att du ska kliva in i deras ljudvärldar. Lego har lanserat interaktiva sagor där mindre barn uppmanas att bygga olika saker med företagets klossar.

BBC har börjat testa sig fram med ett interaktivt drama, en science fiction-komedi där lyssnaren får svara högtalaren och bli en av huvudpersonerna.

Unikt innehåll är nyckeln, enligt en amerikansk marknadsföringsprofessor. Robb Hecht säger till Techinsider att berättelser, mini-såpoperor, frågesporter och spel kan användas av företag i sin marknadsföring via de smarta högtalarna.

Den kraften borde även kunna gå att tämja för journalistiska ändamål.

  • Vad tror du om möjligheterna med interaktiv journalistik? Har du sett något spännande på området? Jag vill gärna läsa din kommentar!

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *