onsdag 16 januari, 2019

Mediemänniskan.se

Journalistbloggen med 2 000 besökare i veckan.

Hallå där, hur har journalistiken utvecklats?

Ett par trevliga gymnasieelever hörde av sig och hade några frågor till mig som journalist bland annat om hur journalistiken har utvecklats. Här är mina svar.

Hur såg det ut när du började jämfört med idag? Vilka ”kanaler” fanns då till exempel tidningar, tv, radio osv, samt vilka kanaler används mest idag?

– De etablerade medierna var ungefär samma, det vill säga Sveriges Radio, SVT, DN, Svenska Dagbladet, Expressen och Aftonbladet till exempel fanns för tio år sedan också. Däremot har det tillkommit en hel del nyheter på nätet. Sociala medier har blivit allt viktigare som kanal för journalister att nå ut. Vi använder också sociala medier för att kommunicera med publiken. Nya sajter har startat. Amerikanska Buzzfeed är en som många i branschen sneglar på och i Sverige har liknande så kallade ”viralsajter” dykt upp, som Newsner och Omtalat till exempel.

Vad tycker du om utvecklingen inom journalistiken, vad tycker du om förändringen?

– Oj, en stor fråga! Det som är väldigt positivt är att vi de senaste tio åren har börjat prata med publiken mycket mer. Publiken ses också mer som en resurs och lyssnare och läsare har fått högre status, vilket är bra. Tillsammans med journalister kan publiken vara med och skapa väldigt bra journalistik. Det är ett givande och tagande. Exempelvis kan publiken rätta journalister om de råkar ha fel  – vi är ju också mänskliga och gör fel ibland. Lyssnare, tittare och läsare kan också komma med nya infallsvinklar och perspektiv på ett problem.

Vilket sätt tycker du är effektivast att sända ut på?

– Jag tycker alla sätt har sina fördelar. Att använda nätet gör dock att man kan använda alla typer av medieslag, det vill säga video, stillbilder, grafik, text, radio med mera på en och samma plats: sajten.

Vilka är styrkorna med tv?

– Stort genomslag, det vill säga de som ser en nyhet på tv har lättare att komma ihåg den. Det är också lättare att förmedla känslor via rörlig bild.

Vad har radio för styrkor?

– Möjlighet för publiken att lyssna samtidigt som de gör något annat. Skapar bilder i huvudet på den som lyssnar. Möjligheter att vara snabb och lätt att sända direkt.

Papperstidningen då?

– Ett fantastiskt media för att visa bilder, till exempel på ett stort uppslag. Möjligt att redigera journalistiken tydligare, till exempel ha flera artiklar om samma ämne på en och samma sida.

Vilka styrkor har webben?

– Nyhetswebb kombinerar styrkorna i de övriga medierna. Snabbhet och live-känsla samsas med möjligheter att publicera längre texter, stora material och pedagogisk grafik till exempel.

Kommentarer:

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *